Kulturskolan bör slås ihop med grundskolan och alla skolor bör varva teoretiska och praktiska ämnen varje vecka. Intressanta tankar som jag fått ta del av under samtal med några musiklärare som deltog med sina duktiga elever på FN-dagen i Rågsveds Folkets Hus.
Med Kulturskolan och grundskolan integrerade skulle många fler barn kunna delta i skapande verksamhet och lärarna få anständiga löner. Enligt mina sagespersoner har kulturskolans lärare mycket dåliga löner jämfört med grundskolans lärare. Idag är det många barn i Rågsved som inte går i Kulturskolan. Även om lokalerna är så nära som Högdalen är det för många trösklar att kliva över för många familjer.
Höga avgifter i Kulturskolan är en tröskel, men även avgifter överhuvudtaget kan vara ett hinder för familjer som lever med små ekonomiska marginaler. Andra trösklar är att föräldrar ska orka, ha intresse av och kunna anmäla barnen till kulturskolan, eller att hinna och orka följa med de yngre barnen till Högdalen. Om kulturskolan finns i skolan, kan orkestern eller kören öva i anslutning till skoltid, i skolans egna lokaler. Om kulturskolan är kostnadsfri för elever blir inte föräldrars ekonomi en tröskel. Då får alla barn lika möjlighet att vara med.
Den kommunala skolan varvar teori och praktik under skolveckan, och det är bra för barn ur pedagogisk synvinkel. En hel del vinstdrivande skolor koncentrerar praktiska ämnen som musik, slöjd, idrott och hemkunskap till temaveckor, resten av terminen blir det bara teori.
Detta är ett sätt att spara ihop pengar till en vinst som kan delas ut till aktieägare, man hyr in sig i en slöjdsal eller idrottshall, och behöver inte ha dessa specialutrustade lokaler i själva skolan. Pedagogiken underordnas vinstintresset, och det är barnen som betalar priset.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
lundmarkrosa@gmail.com