torsdag 20 maj 2010

Konsten att stänga fattigt folk ute

För övrigt blir borgarnas snack om mångfald i boendeformer alltmer ihåligt, iallafall när det handlar om stadsdelar där det är lite hyresrätter.

I Årsta där 2/3 av flerfamiljshusen är bostadsrätter sa borgarna ikväll ja till ännu fler bostadsrätter, nu på Vättersberget. Tidigare sa man ja till en majoritet av bostadsrätter på Årstastråket.

Totalt minskar alliansen andelen hyressrätter i Årsta, ikväll pratade man inget om ökad andel hyresrätter. Med utförsäljningarna av allmännyttan och prioriteringen av nya bostadsrätter blir stadsdelen snart stängd för fattigt folk.

2 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att, din partikamrat i Stadsbyggnadsnämnden + sossen, de facto röstade för att ärendet skulle vidare?

    Tycker ni verkar vara lika goda kålsupar i båda lägren.

    SvaraRadera
  2. Hej
    jag har inte sett vår reservation i stadsbyggnadsnämnden, men ska givetvis ta reda på den. Däremot la V och MP följande gemensamma reservation i Kommunstyrelsen 2010-06-23.

    Med vänlig hälsning Rosa

    Nya Årstafältet
    Inriktningsbeslut
    Dnr 302-807/2010

    KS ärende 10

    Emilia Hagberg (MP)
    Ann-Margarethe Livh (V)


    Förslag till beslut
    Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att

    1. delvis bifalla förslaget

    2. anföra följande

    Årstafältet är en unik naturresurs för stockholmarnas rekreation, idrott och naturupplevelser. Detta stora, centralt belägna grönområde var länge avskuret av motorleder från omgivande stadsdelar, men sedan Årstalänkens trafik flyttades till Södra länken har Söderorts största gärde blivit mer tillgängligt och mycket attraktivt som rekreationsområde. Årstafältet har dessutom stor kulturhistorisk betydelse som gammalt odlingslandskap med ett välbevarat avsnitt av den medeltida Göta landsväg.

    Enligt flera beslut av en enig stadsbyggnadsnämnd ska Årstafältet förädlas till en levande, ekologisk landskapspark. Planeringen för landskapsparken har gjorts i en mångårig process i nära samverkan mellan staden och boende främst i Årsta, Enskede och Östberga. Vissa delar av landskapsparken har redan genomförts – bland annat en dagvattendamm, det nya koloniområdet och en rekonstruerad stenvalvsbro som för Göta landsväg över bäckravinen mitt på fältet – men mycket återstår. Vi vill återuppta arbetet med att färdigställa Årstafältet till en viktig och attraktiv landskapspark, mitt i en levande och expansiv del av Stockholm som har utrymme för flera tusen nya bostäder. Utgångspunkten för landskapsparken är den detaljplan för parken som redan är antagen.

    Årsta och Östberga har förtätats kraftigt under de senaste åren, och den processen fortsätter. Vi vill gå vidare med det program för cirka 1500 bostäder i Årstastråket som initierades av den rödgröna majoriteten. Projektet med cirka 450 lägenheter på tidigare Årstalänken bör också snarast komma till stånd. Denna omfattande förtätning kräver tillgång till parker och grönområden i närområdet, och beslutet om program för Årstastråket fattades därför uttryckligen under förutsättning att en landskapspark skulle anläggas på Årstafältet.

    Nya bostäder i Stockholm bör i första hand byggas på redan exploaterad mark. Att det remitterade programförslaget föreslår bebyggelse på ICA:s lagerfastighet är därför mycket välkommet. Staden bör verka för att även resten av partihallsområdet öster om Åbyvägen, bl a nuvarande Martin Olsson, ersätts med kvartersbebyggelse. Vi är också positiva till att planera för nya bostäder vid entrén till landskapsparken från Tvärbanans hållplats Årstafältet samt på sluttningarna upp mot Östbergahöjden från Östbergavägen, Ersta gårdsväg och Åbyvägen. Att gräva ned eller överdäcka Huddingevägen förbi fältet bör också övervägas, för att göra landskapsparken tillgängligare för fler människor och ge möjlighet för byggnation.

    Programförslagets inriktning på varierad kvartersbebyggelse i olika höjd ser vi positivt på för de områden som nämnts ovan. Med hänsyn till den goda tillgången till kollektivtrafik vid Årstaberg och den besvärliga vägtrafiksituationen i området är det särskilt viktigt att området utformas så att gång- och cykeltrafiken gynnas. Relativt låga parkeringstal kan möjliggöra billigare hyreslägenheter och göra plats för fler bostäder i kvarteren.

    Årsta och Östberga bör alltså länkas samman med ett nytt bostadsområde invid det nuvarande Årstafältet. Lika viktigt är att de båda stadsdelarna knyts ihop med en attraktiv landskapspark på fältet. Det påbörjade arbetet med parken måste omedelbart återupptas, och Stockholms nyaste koloniområde ska få fortsätta att rota sig. Vi är övertygade om att landskapsparken på Årstafältet är en framtidssatsning; den största parken i södra Stockholm kommer att uppskattas mer och mer i takt med att Söderort förtätas och får många nya invånare.

    SvaraRadera

lundmarkrosa@gmail.com