söndag 13 november 2011

Caremas drift av gruppbostäder i Vantör


I dessa "Carema-tider" passar jag på att "reclaima" oppositionens reservation i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd den 20 oktober om uppföljning av Vantörs Gruppbostäder och entreprenadsavtalet med Carema. Den borgerliga majoriteten hängde inte på vår kritik.                              

 Reservation
  1. I huvudsak bifalla nämnden förvaltningens förslag till beslut. 
  2. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en rapport senast i januari 2012 om hur Carema Orkidén AB anpassat sin verksamhet så att den inte längre bedrivs på ett avtalsstridigt sätt.
  3. I det fall Carema ej som utlovat efter den 1 november 2011 fullt ut använder stadens dokumentationssystem ParaSol uppdra till förvaltningen att återkomma med förslag till uppsägning av avtalet.
  4. Genomföra kontroll om Carema följer HSL vid samtliga enheter vilket redovisas i rapporten i januari.
  5. Uppdra till förvaltningen att se över möjligheten till vite.
Samt därutöver anföra
Grunden i förhållandet mellan nämnd och entreprenör är avtalet. Den mest basala nivån är att avtalet ska uppfyllas. Man kan i årets uppföljning konstatera att entreprenören inte uppfyller avtalets krav på dokumentation i stadens system ParaSol. Muntligen har vi fått besked om att detta ska vara korrigerat senast 1 november 2011.

Vi anser att ett flertal delar som inte är uppfyllda i årets avtalsuppföljning är så pass stora och olösta att verksamhets- och avtalsuppföljningen bör ses över, innan det kan godkännas och läggas till handlingarna. Det är anmärkningsvärt att förvaltningen vid sin tidigare avtalsuppföljning (2010) gjorde en helhetsbedömning att verksamheten bedrevs enligt avtalet, eftersom man nu upptäckt att social dokumentation/ journalanteckningar hela tiden sedan 2009 gjorts i ett annat system än det som krävs enligt avtalet. Dessutom finns genomgående brister i genomförandeplanerna och ett flertal andra brister, bland annat utveckling av ”Bemötande, respekt och integritet”.

Det måste finnas ett uppföljningssystem som är tillräckligt transparent och jämförbart över staden för att ansvariga politiker ska kunna uppfatta verksamheternas innehåll och avtalsföljsamhet. Detta är också viktigt för företagen, det ska löna sig att vara ett företag vars tjänster överensstämmer med Stockholms stads uppdrag och avtal. De årliga verksamhetsuppföljningarna är nämndens verktyg för att kontrollera att entreprenörer följer ingångna avtal samt tillämplig lagstiftning och regelverk. Det är därför viktigt att dessa följs upp och vidtagna åtgärder efter påpekande återrapporteras till nämnden, vid mindre allvarliga påpekanden vid nästkommande års uppföljning. Det är vid dessa återrapporteringar som nämnden kan besluta om eventuella åtgärder gentemot entreprenören.

Det är även viktigt att granskningarna sker på ett över åren jämförbart sätt så att nämnden kan se förändringar över tid och samtidigt ge förvaltning och entreprenörer ett överskådligt arbetsmaterial.

2010 genomfördes den första uppföljningen efter verksamhetsövertagandet. Förvaltningen kunde då notera följande behov av åtgärder:

-          Genomförd kvalitetstillsyn på samtliga enheter
-          Kompetensutvecklingsplaner för samtliga medarbetare
-          Köksansvarig med utbildning på samtliga enheter
-          Utbildning i förflyttningsteknik för samtliga medarbetare
-          Undertecknade genomförandeplaner ska förvaras i boendes inneliggare

I årets uppföljning finns ingen notering vare sig i ”protokollet” eller i tjänsteutlåtandet huruvida dessa påpekanden har åtgärdats av entreprenören eller följts upp av förvaltningen. Det är en stor brist.

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) innehåller de grundläggande reglerna för all hälso- och sjukvård. Den anger mål för hälso- och sjukvården och krav på god vård. HSL har inte kontrollerats i tre av fem gruppboenden, detta är väldigt anmärkningsvärt. När vi frågat förvaltningen varför det inte gjorts, så har förklaringen kommit att MASen (medicinskt ansvarig sjuksköterska) inte hade möjlighet att närvara vid denna uppföljning. Vi anser att uppföljningen inte är komplett förrän det som enligt avtalet ska uppföljas är gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

lundmarkrosa@gmail.com