onsdag 27 mars 2013

Dags att slakta den heliga kon - det fria skolvalet

Inte var dag som Kungliga Vetenskapsakademin står upp för Vänsterpartiet politik... det fria skolvalet och vinstsyftande skolor får svidande kritik idag på SvD debatt:

"Några tydliga positiva effekter av det fria skolvalet finns inte, däremot ger det upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet. Möjligheten att bedriva skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör elimineras."

Osökt tänker jag på det som läraren i Rågsvedsskolan frågade för några veckor sedan. Är Vänsterpartiet berett att kräva det fria skolvalets avskaffande? Han såg bara tre alternativ för förortsskolor med vikande elevunderlag: ta bort det fria skolvalet, bussa elever dit eller lägg ner skolorna.

För är det några som gynnas av det fria skolvalet så är det elever som redan har det väl förspänt i skolan:

 "Vår slutsats är att några tydliga positiva effekter av det fria skolvalet på elevernas studieresultat inte har kunnat påvisas; möjligen ger ett fritt skolval något bättre resultat för elever från resursstarka hem. Säkert är dock att det ger upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet i skolsystemet (se bland annat i Anders Trumbergs och Jenny Kalstenius forskning)."

Det brukar skrivas på ledarsidorna att vi inte kan backa från det fria skolvalet ... men vill vi ha kvar ett världsextremt system, som bara liknar ett skolsystem som en gång infördes i Pinochets Chile?

"Med undantag av ett system som introducerades i Chile under general Pinochets styre, finns inget annat allmänt finansierat skolväsende som tillåter att skolor drivs av privatägda vinstdrivande bolag. En engelsk forskare betecknade under symposiet det svenska systemet som ”till höger om högern” och ur brittisk synvinkel så radikalt att det inte ens diskuterades under Margaret Thatchers tid som premiärminister."

För vet ni att det extrema svenska skolsystemet infördes på känn...

"Man kan konstatera att det nuvarande extrema svenska systemet kom till utan att man utredde det innan, gjorde konsekvensanalyser, följde det med forskning eller utvärderade effekterna. Inte förrän nu, 25 år senare, tillsätts utredningar för att ta reda på vad det var som hände och varför vi har fått de negativa effekterna. På detta nonchalanta sätt får inte staten hantera en av vårt samhälles viktigaste institutioner."

Släpp kopplingen till Pinochets Chile och inspireras av Finlands sammanhållna skola istället föreslår ledamöterna i Kungliga Vetenskapsakademin:

"Gör om våra skolor så att de blir likvärda, utan den nuvarande marknadsbetingade (och ofta populistiskt präglade) profileringen i olika riktningar. Segregationen inom skolsystemet måste så långt det går motverkas. Möjligheten att bedriva skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör elimineras. Slutligen, och kanske viktigast, bör lärarnas utbildning och status förbättras och deras arbetsvillkor reformeras i grunden."

Och rösta på Vänsterpartiet i valet 2014, då vet du att din röst läggs för en likvärdig skola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

lundmarkrosa@gmail.com