fredag 26 juni 2026

Den ojämlika staden klädd i siffror

Att vi har väldigt olika levnadsvillkor i staden beroende på var vi bor är inget nytt, men nu finns ett livsvillkorsindex som visar orättvisorna svart på vitt i siffror. 

Det är Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin i Region Stockholm som i olika stadsdelar kartlagt sju faktorer som är viktiga för folkhälsan. Se Folkhälsokollens webbverktyg här och läs här vad Dagens Nyheter skrev för några dagar sedan. Siffrorna från 2022, men efter sommaren kommer en uppräkning till och med 2024. De faktorer som mäts är:
  • Andel som varit arbetslösa det senaste året
  • Andel som fått ekonomiskt bistånd det senaste året
  • Andel som enbart har förgymnasial utbildning
  • Andel ensamstående föräldrar
  • Andel utrikes födda
  • Medianinkomst
  • Genomsnittlig boyta
Enligt tabellen i DN låg Enskede-Årsta-Vantör på 90,22, jämfört med stadens 94,42 och länets 100 som är genomsnittet. Självklart blev jag nyfiken på hur det ser ut i våra olika delar av Enskede-Årsta-Vantör eftersom vi har ett väldigt segregerat stadsdelsområde. 

Det vita området på bilden nedan från Folkhälsokollens webbverktyg visar Rågsved där jag bor. 

Som jag anade hade Rågsved det lägsta värdet i Enskede-Årsta-Vantör, 66,44 jämfört med Stureby-Örby som hade det högsta värdet 108,59. 

För övriga stadsdelar i Vantör låg indexet på 84,56 för Hagsätra och 89,62 för Högdalen-Bandhagen. Fördelningen inom Vantör var som förväntat för oss som bor och är engagerade här. 

I Östberga-Valla Gärde låg indexet på 88,98, i Enskede 101,16, Årsta 103,14 och Johanneshov 104,99.

Det här är siffror att ha med sig i valrörelsen, då röstdeltagandet tyvärr följer liknande mönster. Invånare som har det gott ställt röstar i mycket högre grad än de som kämpar för att få livet att gå ihop. Det behöver vi ändra på.

För mig som vänsterpartist i Rågsved är det självklart att kämpa för ett jämlikt Stockholm och Sverige. Ska vi få en rejäl vänsterpolitik med hyror, mat och el som alla har råd med, jämlik sjukvård, rättvisa boendevillkor, utbyggd järnväg och en skola utan vinstsyfte, ja då krävs att Vänsterpartiet är med och styr i både kommunen, regionen och regeringen.


söndag 24 maj 2026

Valet och bostadspolitiken - Rågstintans tema på Rågsvedsdagen

Det stundar allmänna val och därför hade vi i LH Rågstintan valet och bostadspolitiken som tema för tipspromenaden på Rågsvedsdagen. Tanken är att fästa uppmärksamheten på hur valet kan påverka hyresgästernas villkor, frågan om marknadshyra och inte minst risken för ombildning av allmännyttan. Vi ser det som särskilt viktigt i vårt hyreshusområde, där bara drygt hälften av de röstberättigade invånarna röstade i kommunalvalet 2022.


Stort tack till alla som kämpade så bra för att besvara våra tolv frågor, varav alla inte var de lättaste och någon kanske bara den mest inbitna hyresgästnörd egentligen kunde svaret på. Därför så roligt att nästan alla visste hur man får veta vilka val som man har rösträtt till, även om färre visste när förtidsröstningen börjar och vilken söndag i september som valdagen är.


Bildtext Hassan Jama, ordförande i stadsdelsnämnden (V) håller upp HGF:s flygblad om att stoppa hyresschocken.

Bra också att många kände till (kanske av bitter erfarenhet …) att valet till kommunfullmäktige är det viktigaste för oss hyresgäster i allmännyttan och vilka partier i kommunfullmäktige som vill ombilda eller sälja ut allmännyttan (de kommunala bostadsbolagen). 

De flesta som svarat var också helt säkra på vilket parti som de skulle rösta på, men några hade inte bestämt sig än. Att frågan om marknadshyror avgörs i riksdagen, och inte i något av de andra valen, var det färre som visste. Men alla visste efter genomgången av svaren som de lämnat, och det är det viktigaste!


onsdag 13 maj 2026

Rågsvedsdagen 23 maj - vi ses väl!?

 


Läs mer på Vänsterpartiet Vantörs hemsida:  
https://vantor.vansterpartiet.se/2026/05/13/ses-pa-ragsvedsdagen-23-maj/

fredag 1 maj 2026

Populär tipstolva på Valborg på Perssons Betong!

 

Igår på Valborg på Perssons Betong bjöd vi från LH Rågstintan, som omfattar Familjebostäders hyresrätter i Rågsved, på en Tipstolva på temat Rågsved. Det var frågor om allt från vad den årliga festivalen i Snösätra Kulturkvarter heter och vilka nya utsmyckningar som Rågsved har fått till hur många koloniområden vi har och hur många vi är som bor i området.

Både barn och vuxna svarade på frågorna med stort allvar, barnen var ofta både två och fyra som hjälptes åt med frågorna. Självklart var det lättare för de som bott länge i Rågsved, men även några ganska nyinflyttade klarade sig riktigt bra.

Tre frågor var lättast, inte oväntat namnet på vårt fotbollslag (Rågsveds IF), var Parkteatern spelat (Rågdalen på senare år och Perssons Betong för länge sedan - men vi vill ha dem tillbaka dit!) och bussar som går till Rågsved (143, 172 och 744).

Klurigast var när vi fick vårt efterlängtade naturreservat (2018), var det nya allaktivitetshuset ska finnas (Rågsvedsskolans lokaler) och vad våra tre kommunala bostadsbolag heter (Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder).

Stor eloge särskilt till barnen som var så ivriga att svara och faktiskt svarade bättre än flera vuxna! 

lördag 7 februari 2026

Vantör i valtider

Valåret 2026 har börjat! Många förberedande val ska också göras innan valdagen med stort V, söndagen den 13 september, då vi kastar ut Tidö-regeringen och ersätter med en progressiv regering, och inte minst väljer in ett starkt Vänsterpartiet i rödgröna styren i staden och regionen!

Redan har vi i Vänsterpartiet röstat om vilka, bland annat från Vantör, som ska representera oss på Vänsterpartiets kongress i april då valplattformen ska beslutas (sammanställning av resultatet inte klar ännu). 

Dessutom är vi nu på söndag i slutet av den senaste veckans konferenser med val av kamrater som ska stå på våra vallistor till kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen. När alla dessa val är helt klara kommer jag förstås att skriva om det.

Och snart har vi också ett viktigt val till bland annat en ny styrelse i vår egen förening V-Vantör. Årsmötet blir onsdagen den 25 februari klockan 18:30 - 21:00 i Nya Rågsveds Folkets Hus. Då ses vi!


onsdag 31 december 2025

Gott Nytt År från Rågsved!

 

För mig symboliserar kraften hos alla volontärer på Gemensam Jul i Nya Rågsveds Folkets Hus hoppet om framtiden, styrkan i sammanhållningen och övertygelsen om att vi kan skapa en bättre värld. 

Sedan 1981 har vi i Rågsved firat en jul i gemenskap som välkomnar alla och berikas av mångfalden, med julbord av högsta klass, julmusik, tomte och aktiviteter för barn och unga. Bara två gånger har vi fått ställa in, först efter en skada i lokalen och därefter 2020 till följd av pandemin.

Flera volontärer, liksom besökare, återkommer år efter år och nya strömmar till. Med förenade krafter skapar vi varje år tillsammans en ny magisk jul som för många blir ett minne för livet. För mig blir det också en påminnelse om att tillsammans är vi starka, och då kan vi förflytta berg.


tisdag 23 september 2025

VISK:s starkaste fäste är i Vantör!


Vet du var Vänsterns starkaste kyrkliga fäste i Sverige är?

Om inte så kan vi berätta.

Svaret är i Vantörs församling i södra Stockholm, där Vänstern i Svenska Kyrkan, VISK, fick närmare 36 procent av rösterna.

VISK är partipolitiskt oberoende och det enda vänsteralternativet i årets kyrkoval. En antirasistisk, socialistisk och feministisk kraft.

Läs mer om VISK här



VISK försvarade sina 9 mandat i Vantör, och ökade andelen röster med omkring en procentandel från 34,94 till 35,86.