Att vi har väldigt olika levnadsvillkor i staden beroende på var vi bor är inget nytt, men nu finns ett livsvillkorsindex som visar orättvisorna svart på vitt i siffror.
Det är Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin i Region Stockholm som i olika stadsdelar kartlagt sju faktorer som är viktiga för folkhälsan. Se Folkhälsokollens webbverktyg här och läs här vad Dagens Nyheter skrev för några dagar sedan. Siffrorna från 2022, men efter sommaren kommer en uppräkning till och med 2024. De faktorer som mäts är:
- Andel som varit arbetslösa det senaste året
- Andel som fått ekonomiskt bistånd det senaste året
- Andel som enbart har förgymnasial utbildning
- Andel ensamstående föräldrar
- Andel utrikes födda
- Medianinkomst
- Genomsnittlig boyta
Det vita området på bilden nedan från Folkhälsokollens webbverktyg visar Rågsved där jag bor. 
Som jag anade hade Rågsved det lägsta värdet i Enskede-Årsta-Vantör, 66,44 jämfört med Stureby-Örby som hade det högsta värdet 108,59.

För övriga stadsdelar i Vantör låg indexet på 84,56 för Hagsätra och 89,62 för Högdalen-Bandhagen. Fördelningen inom Vantör var som förväntat för oss som bor och är engagerade här.
I Östberga-Valla Gärde låg indexet på 88,98, i Enskede 101,16, Årsta 103,14 och Johanneshov 104,99.
Det här är siffror att ha med sig i valrörelsen, då röstdeltagandet tyvärr följer liknande mönster. Invånare som har det gott ställt röstar i mycket högre grad än de som kämpar för att få livet att gå ihop. Det behöver vi ändra på.
För mig som vänsterpartist i Rågsved är det självklart att kämpa för ett jämlikt Stockholm och Sverige. Ska vi få en rejäl vänsterpolitik med hyror, mat och el som alla har råd med, jämlik sjukvård, rättvisa boendevillkor, utbyggd järnväg och en skola utan vinstsyfte, ja då krävs att Vänsterpartiet är med och styr i både kommunen, regionen och regeringen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar