söndag 8 januari 2017

Snöiga visioner om backar och spår i Rågsveds friområde

Inspirerad av helgens härliga skidåkning i Rågsveds friområde tänker jag att vi behöver ta vara på vintern som årstid bättre, särskilt när den är snörik, och använda oss av alla de roliga möjligheter som snön faktiskt ger oss. Det är ju så mycket roligare att vara ute och röra på sig när snön glimmar vit. Visst är det skönt med promenader på sandade gångvägar, men snön kan ge så mycket mer.

Varför inte återskapa en enkel skidbacke i Perssons betong, där det har funnits en slalombacke i Rågsveds barndom. Skidbacken skulle vara lätt att nå, då buss 744 har hållplats strax ovanför. Det kan räcka med en stollift. Alla oavsett ålder skulle kunna prova och om det finns intresse lära sig åka slalom utan dyra kostnader. Utrustning kan lånas ut av skolan i området, som också kan ha idrottslektioner och idrottsdagar i friområdet. Även förskolorna kan vara med.


Det skulle också behövas ett bra längdskidspår i friområdet t.ex. i beteshagarna och längs dammområdet, eller annan lämplig plats där spåren kan vara fredade från att bli upptrampade. Numera möter jag sällan andra skidåkare i området, däremot glada miner och tillrop från förbipasserande. Inte konstigt att jag som är uppväxt på skidor söker mig ut i skogen och gärna åker i ospårad terräng, men många andra kan bli intresserade att åka om det fanns ett riktigt spår.

Hoppas några fler i Vantör håller med mig om mina tankar. Skriva gärna medborgarförslag till stadsdelsnämnden så får vi hjulen i rullning. Ur folkhälsoperspektiv vore det toppen med en idrottslig satsning i friområdet, med hänsyn till områdets unika natur och framtida skydd som naturreservat. På sommaren gärna ett utegym på lämplig plats, och förstås att vi ska ha festplatsen Perssons Betong kvar. Friområdet är idag en viktig mötesplats, och har stora möjligheter att ge oss så mycket mer.

Inga kommentarer: