söndag 2 september 2018

Rågsveds naturreservat - en kamp som folket vann

Idag när jag är på väg till invigningen av Rågsveds naturreservat inser att jag har en snart 40-årig relation till Rågsveds friområde. 

Vi flyttade till Snösätra 1981 och fick friområdet till granne med balkong mot skogen.  

Jag har sett naturen bebyggas med enfamiljshus i den tidigare storskogen på Huddingesidan nära gränsen till Stockholms stad.

I och med beslutet om Rågsveds naturreservat slipper vi exploatering och privatisering av värdefull natur på Stockholmssidan. Det är också en seger för Vänsterpartiet. Friområdet får vara till för alla, inte bara några få.

Här längs gångvägarna och stigarna har jag vandrat, cyklat, åkt skidor och gått med barnvagn och njutit av närheten till stillheten och naturen. 

Idag efter invigningen följde jag med på en av de vandringar som ordnades, som hade fokus på tysta platser. 

Det var en nästan meditativ upplevelse att gå tyst i en stor grupp i den vackra naturen. Rekommenderas varmt!
Att vi firar naturreservatet idag är till stor del Kräpplagruppens förtjänst, som stridit på ett utomordentligt sätt för friområdet. Deras mångåriga ideella arbete kunde vi få en glimt av på gruppens utställning idag. 

Utan rödgrönrosa valseger i staden 2014 hade motståndet ändå inte räckt. Nästa söndag har vi val igen. Även det valet måste vi vinna, för att stoppa klimatförnekare och ojämlik politik.   

Inga kommentarer: