torsdag 13 december 2012

Applied scholastics, och nu då?

Idag blev jag uppringd av en kvinna som var lika upprörd som jag över scientologer som driver förskolor utan att informera om de religiösa förtecknen. Hon kände en familj som haft barn på deras förskolor och var helt ovetande om kopplingen. Jag har under året blivit kontaktad av flera föräldrar som känt sig lurade och var i full gång med att byta förskola för sina barn.

Tills för en kort tid sedan använde dessa förskolor Applied Scholastics som tagits fram av scientologen Ron Hubbard. Men bara de mest insatta kan koppla pedagogiken till scientologikyrkan. Nu har man bytt till traditionell förskolepedagogik enligt styrelseprotokoll. Vad jag frågar mig är om kopplingen till scientologin istället tar sig nya former? Och om barnen påverkas.

I veckan annonserar förskolorna i mittisöderort på helsidor efter nya barn, "Månadens företag" heter konceptet som verkar vara redaktionellt material. Att det är en annons står med små bokstäver. Annonseringen ser jag som ett tecken på att förskolorna behöver nya barn, kanske är i kris för att föräldrar lämnat förskolorna när de fått reda på kopplingen till scientologrörelsen?

De här förskolorna är så kallat enskilt drivna, helt enkelt privat ägda förskolor som drivs med finansiering av förskolepengen som varje barn får från Stockholms stad och som ges till företaget. Hur mycket som slussas till scientologerna vet jag inte. Insynen i privat ägda förskolor är ytterst liten. Vore bra om någon grävande journalist kunde ta reda på det, om det nu är möjligt.

2 kommentarer:

unshoan sa...

Jag är en av de föräldrar som upprörts av att kommuner köper scientologernas tjänster genom bl a förskolor och Studemaskolan. Vi har nyss tagit vår dotter ur en av deras förskolor (vi visste inte att den drevs av scientologer) och har under resans gång lärt oss enormt mycket både om kommunalpolitik och scientologerna.
Rosa, du frågar i något blogginlägg kring hur mycket av en skolas intäckter som tillfaller scientologerna då de använder sig av Applied Scholastics. Runt 10% verkar det som när jag googlar. Detta innebär att under årens lopp så har åtskilliga skatteslantar tillfallit Church of Scientology och dess ledare David Miscavige. Scientologkyrkan är varken mer eller mindre än en mycket effektiv kriminell organistation, men att den får stöd genom oss medborgare genom våra kommuner är det som upprör mig. I min kontakt med stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör menar det att man inget kan göra då fri etableringsrätt gäller och så länge skolinspektionen inte har något att anmärka på. Det jag vill uppmärksamma är att om det istället hade handlat om nazister eller ett ökänt motorcykelgäng som drev förskola/skola hade kommunerna nog agerat med ett större mått av civilkurage och inte hänvisat till lagar. Jag tror att myndigheter och kommun inte är tillräckligt insatta i vad vi har med att göra i och med scientologerna. Eller att man inte bryr sig i någon form av cynism. Det man inte vet har man inte ont av. Man vilka är det som inte vet bland föräldrarna och barnen? Min erfarenhet är att det är de invandrade. De som inte har språket och ännu inte är tillräckligt insatt i vår kultur. På så sätt blir det här en klassfråga - som invandrad tvingas du lämna över dina barn till kriminella eftersom det där finns plats när vi andra som sitter på kunskapen flyr.
Min erfarenhet är dock positiv av de pedagoger som jobbar på Måsen/Albatrossen (numera "Sandborgen") och vår dotter har inte farit illa på något vis. Men man kände i luften att det var saker på gång. Och all personal är väl medveten om vem de jobbar för, även om de själva inte är utövande scientologer. Detta är min erfarenhet. Vi måste vara försiktiga att inte överdriva och demonisera. I vårt fall har inte det direkta mötet med personal eller andra föräldrar varit problemet och Appled Scholastics togs ur bruk i samma veva som vår dotter började på förskolan. Problemet är att vi inte på något sätt vill ha med kriminella organistationer att göra och på intet sätt stödja dem. Förutom att varje barn genererar kommunala bidrag till förskolorna/skolorna och att ägarna är utövande scientologer som genom sitt engagemang i rörelsen föder den med pengar den tjänat på oss som har våra barn i dessa förskolor/skola, är det en moralisk fråga. Någon form av indoktrinering tror jag inte att de sysslar med även om det finns de som menar att Applied Scholastics lägger grunden för att lättare gå i fällan och intressera sig för scientologin som lära. I mitt studie av scientologin och Applied Scholastics kan jag inte just nu se den mer än en kvasipedagogik som fyller funktionen att ge ett intryck av seriositet. Hela kulten kring L Ron Hubbard bygger på kvasiteorier och ett slags bländverk där det egentligen inte finns någonting att hämta. Det hela handlar enbart om pengar.

Rosa sa...

Hej!
Vad skönt att höra att pedagogerna varit bra. Håller med om att det är kvasipedagogik och delar helt din kritik mot att föräldrarna inte får veta vilka som står bakom och att var överskottet går. Men en fråga. Jag har inte studerat organisationen lika mycket som du, så jag undrar vad du menar med att de är en kriminell organisation?
Hälsningar Rosa