torsdag 6 december 2012

Evakuering av skolbarn i Enskede kritiseras

Konstruktiva kritiska föräldrar till barn som går i Enskedefältets skola och i Enskede skola fyllde upp stadsdelsnämndens öppna frågestund ikväll, när utbildningsförvaltningen informerade och svarade på frågor om planeringen för evakueringen av barnen under tiden som Enskedefältets skola ska renoveras.

Föräldrarna hade fått information på föräldramöte igår och utbildningsnämnden ska besluta nästa vecka.  Många frågor ställdes men fick inte många svar. Föräldrarna hade förslag på alternativa evakueringsplatser som de ville ha seriöst utredda. Det ser jag som en högst rimlig begäran eftersom det blir evakuering i tre år. För vissa elever kan det bli sex år, om de i högstadiet går över till Enskede skola, som också ska evakueras.

Under hela dagen idag kom det också ett stort antal mejl från oroliga föräldrar, så vi som hade hunnit läsa hade iallafall lite hum om vad det handlade om och vad kritiken gick ut på. Jag har ikväll svarat på fler mejl. Mitt svar har varit att jag tycker att föräldrarnas alternativ ska utredas och att barns bästa ska styra.

Föräldrarna berättade att de uppvaktat skolborgarrådet i maj 2011 men inte hört något förrän igår. Att det nu går med raketfart verkar hela stadsdelsnämnden ogilla. Det vill till att våra partier i utbildningsnämnden håller med. Jag kommer förstås tala med vänsterpartiets representant i utbildningsnämnden.

För det är ju så att stadsdelsnämnden beslutar inte längre om grundskolorna, sedan den borgerliga majoriteten kom till makten. Utbildningsnämnden har inga öppna möten, så den kanal till politiken som finns är stadsdelsnämnden. Tur att vi finns tror jag nog många föräldrar tyckte ikväll. De tackade också för mötet.

Inga kommentarer: