måndag 31 december 2012

Bokslut Rosas blogg 2012

Bokslut över bloggåret kan man också göra. 2012 har inte varit mitt mest aktiva bloggår, kulmen var valåret 2010 då jag hade 536 inlägg. Att jag inte skrivit mer i år handlar mindre om att det inte funnits att skriva om, snarare att tiden inte räckt till. 

Jag startade bloggen främst för att berätta vad som händer i stadsdelsnämnden i Enskede-Årsta-Vantör och vad som händer i föreningslivet i Vantör. Två hjärtefrågor är Kräpplagruppens arbete för att göra Rågsveds friområde till naturreservat och arbetet med Gemensam Jul i Nya Rågsveds Folkets Hus som betyder så mycket för så många. Och förstås det vi gör i Vänsterpartiet Vantör för att göra vårt område mer rättvist och jämlikt.

Det inlägg som 2012 haft absolut mest visningar, 321, var Förläng inte betänketid för ombildning - stoppa ombildningarna, vilket säger det mesta om den borgerliga makterans politik, som skär rakt in och skär av människors trygghet, i deras egna hem. En aspekt som de borgerliga inte bryr sig om i sin ideologiska iver att privatisera så mycket som möjligt. 

På andra plats kom Ta tillbaka välfärden - hur gör vi? med 192 visningar, som jag skrev som kommentar till en intervju med Jonas Sjöstedt i lördagsekot. Ett annat inlägg om vinstsyfte i välfärden hade 157 visningar. Det var Allmännytta och inte vinstsyfte måste styra, där jag kommenterade några S-politikers debattartikel i Aftonbladet. Även När högern svänger vänster är det dags att se upp om privatiseringar till vägs ände har många tittat på.

Det inlägg om Enskede-Årsta-Vantör som haft mest visningar är Evakuering av skolbarn i Enskede kritiseras, med 160 visningar och Godnattsaga om Kulturkrabaten med 146 visningar.  Även andra inlägg om Enskedefältets skola har haft många visningar, vilket avspeglar den stora föräldraopinionen mot en klantig icke förankrad evakueringsplan.

Ett skolproblem av stort format i Vantör är de låga kunskapsresultaten, vilket jag kommenterade i Skolan på dagordningen i Enskede-Årsta-Vantör på torsdag. Jag skulle gärna vilja ha ett öppet möte med utbildningsdirektören om hur de arbetar för att eleverna i Vantör ska få lika bra skolresultat som i Stureby och Enskede. Att mina inlägg om scientologiförskolorna har haft betydelse har jag förstått på de föräldrar till förskolebarn och andra engagerade personer som kontaktat mig.

Inlägg om Vantör som väckt intresse har varit Det kan Rågsveds lära av Hökarängen, om lokal utveckling, Instängdhet istället för valfrihet, om privatiseringen av Högdalshallens drift, När öppnar Högdalens skatepark och inte minst årets kanske gladaste nyhet Hurra Cyklopen kan bygga färdigt sitt kulturhus. 

Stort tack till er som läser min blogg, och särskilt ni som bemödat er om att lämna kommentarer eller kontakta mig på annat sätt. Eller som gillar och kommenterar mina inlägg på Facebook och Twitter. Förhoppningsvis blir det mer skrivet 2013, som avspark till valåret 2014, då det kommer att finnas mycket att säga. Gott Nytt År på er alla och vi ses!

 

 
 

Inga kommentarer: