I dessa "Carema-tider" passar jag på att "reclaima" oppositionens reservation i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd den 20 oktober om uppföljning
av Vantörs Gruppbostäder och entreprenadsavtalet med Carema. Den borgerliga majoriteten hängde inte på vår kritik.
Reservation
- I
huvudsak bifalla nämnden förvaltningens förslag till beslut.
- Uppdra
till förvaltningen att återkomma med en rapport senast i januari 2012 om hur
Carema Orkidén AB anpassat sin verksamhet så att den inte längre bedrivs på ett
avtalsstridigt sätt.
- I
det fall Carema ej som utlovat efter den 1 november 2011 fullt ut använder
stadens dokumentationssystem ParaSol uppdra till förvaltningen att
återkomma med förslag till uppsägning av avtalet.
- Genomföra
kontroll om Carema följer HSL vid samtliga enheter vilket redovisas i
rapporten i januari.
- Uppdra
till förvaltningen att se över möjligheten till vite.
Samt därutöver anföra
Grunden i förhållandet mellan nämnd och entreprenör är
avtalet. Den mest basala nivån är att avtalet ska uppfyllas. Man kan i årets
uppföljning konstatera att entreprenören inte uppfyller avtalets krav på
dokumentation i stadens system ParaSol. Muntligen har vi fått besked om att
detta ska vara korrigerat senast 1 november 2011.
Vi anser att ett flertal delar som inte är uppfyllda i årets
avtalsuppföljning är så pass stora och olösta att verksamhets- och
avtalsuppföljningen bör ses över, innan det kan godkännas och läggas till
handlingarna. Det är anmärkningsvärt att förvaltningen vid sin tidigare
avtalsuppföljning (2010) gjorde en helhetsbedömning att verksamheten bedrevs
enligt avtalet, eftersom man nu upptäckt att social
dokumentation/ journalanteckningar hela tiden sedan 2009 gjorts i ett annat
system än det som krävs enligt avtalet. Dessutom finns genomgående brister i
genomförandeplanerna och ett flertal andra brister, bland annat utveckling av
”Bemötande, respekt och integritet”.
Det måste finnas ett uppföljningssystem som är tillräckligt
transparent och jämförbart över staden för att ansvariga politiker ska kunna
uppfatta verksamheternas innehåll och avtalsföljsamhet. Detta är också viktigt
för företagen, det ska löna sig att vara ett företag vars tjänster
överensstämmer med Stockholms stads uppdrag och avtal. De årliga
verksamhetsuppföljningarna är nämndens verktyg för att kontrollera att
entreprenörer följer ingångna avtal samt tillämplig lagstiftning och regelverk.
Det är därför viktigt att dessa följs upp och vidtagna åtgärder efter påpekande
återrapporteras till nämnden, vid mindre allvarliga påpekanden vid nästkommande
års uppföljning. Det är vid dessa återrapporteringar som nämnden kan besluta om
eventuella åtgärder gentemot entreprenören.
Det är även viktigt att granskningarna sker på ett över åren
jämförbart sätt så att nämnden kan se förändringar över tid och samtidigt ge
förvaltning och entreprenörer ett överskådligt arbetsmaterial.
2010 genomfördes den första uppföljningen efter
verksamhetsövertagandet. Förvaltningen kunde då notera följande behov av
åtgärder:
-
Genomförd
kvalitetstillsyn på samtliga enheter
-
Kompetensutvecklingsplaner
för samtliga medarbetare
-
Köksansvarig med
utbildning på samtliga enheter
-
Utbildning i förflyttningsteknik
för samtliga medarbetare
-
Undertecknade
genomförandeplaner ska förvaras i boendes inneliggare
I årets uppföljning finns ingen notering vare sig i
”protokollet” eller i tjänsteutlåtandet huruvida dessa påpekanden har åtgärdats
av entreprenören eller följts upp av förvaltningen. Det är en stor brist.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) innehåller de grundläggande
reglerna för all hälso- och sjukvård. Den anger mål för hälso- och sjukvården
och krav på god vård. HSL har inte kontrollerats i tre av fem gruppboenden,
detta är väldigt anmärkningsvärt. När vi frågat förvaltningen varför det inte
gjorts, så har förklaringen kommit att MASen
(medicinskt ansvarig sjuksköterska) inte hade möjlighet att närvara vid denna
uppföljning. Vi anser att uppföljningen inte är komplett förrän det som enligt
avtalet ska uppföljas är gjort.