På begäran: en uppdatering om Visionen om Rågsveds allé, som togs fram av Vänsterpartiet Vantör, med stöd av bland annat Ann-Margarethe Livh och Maria Hannäs, till valet 2014- Som ett lokalt inlägg i bostadsdebatten och en motvikt till dåvarande alliansens planer att bygga radhus i Rågsveds friområde - det som efter en lång kamp med stort folkligt stöd skyddades som naturreservat under den rödgrönrosa majoriteten i stadshuset.
Det började 2012, i samband med en bostadskampanj som vi drev i Vantör. Många boende tyckte att det skulle byggas bostäder mellan Högdalen och Rågsved, den hårt trafikerade barriären som skiljde stadsdelarna åt.Vi började drömma om en lummig allé, ett grönstråk för människor och hyresrätter som folk hade råd att bo i. En pendelstation där spåren från tunnelbanan och pendelltågens möttes och en andra tunnelbaneutgång från Rågsvedsstationen, mot Högdalssidan, för att underlätta omstigning. Med lånecyklar som alla kunde använda.
Småskaliga arbetsplatser, verkstäder, lokaler, fik och butiker i bottenvåningarna av de nya husen. Det blev medborgarförslag, insändare, arkitektritat förslag av Mikael Johansson, Funkia landskapsarkitekter och en motion till kommunfullmäktige av Maria Hannäs och Sebastian Wiklund (dnr 336-755/2014).
Och det blev val, och i vårt lokala valprogram Ett grönare och rödare Vantör blev Visionen om Rågsveds allé den första punkten. Ett omtyckt för att inte säga älskat förslag hos många från vänster till höger.Vi vann valet och bildade en rödgrönrosa majoritet i stadshuset. Vänsterpartiet började arbetet med att få in Visionen om Rågsveds allé i budgeten. Större generella detaljplaner skulle prövas för att få fart på bostadsbyggandet, och det startade i Skärholmen. Särskilt skulle man tänka på att skapa levande gatumiljöer i områden kring stora vägar. Precis i linje med hur vi tänkte om Rågsvedsvägen och Hardemogatan.