Ikväll beslutar stadsdelsnämnden i Enskede-Årsta-Vantör om sitt yttrande över detaljplanen för stadsparken på Årstafältet. Vänsterpartiet avstyrker detaljplanen och vårt yttrande ser ut så här:
Den föreslagna detaljplanen
innebär att Årstafältet görs om till en stadspark istället för att förädlas
till en landskapspark enligt tidigare politiskt eniga beslut. I remissen kan
man få intrycket att landskapsparken var tänkt att se ut som den gör idag,
trots att stora delar aldrig blivit genomförda. Den planerade stadsparken måste
därför jämföras med hur landskapsparken skulle kunna se ut när den är färdig,
och inte i nuvarande skick.
Vi anser att en mindre stadspark är
en försämring och vill hellre se en landskapspark som huvudsakligen gestaltas enligt
de ursprungliga planerna. Med en landskapspark behåller vi det naturliga
landskapet, värnar Göta landsväg och ger plats för aktiviteter som kräver
större ytor, till exempel golf, rugby, fågelskådning och drakflygning vilket
lockar besökare från hela staden. De
investeringar som redan har gjorts på Årstafältet ska inte kastas bort.
Istället ska vi bygga vidare på det som är omtyckt och fungerar och lägga till
förbättringar, till exempel att är behovet av föreningslokaler stort efter
ombildningarna i Östberga.
Det dåvarande beslutet om en
landskapspark var mycket viktigt för att säkerställa en hållbar grönstruktur i
söderort när omgivande stadsdelar skulle förtätas och nya stadsdelar (till
exempel Årstaberg, Årstadal och Hammarby sjöstad) utan större grönytor växte
fram. Att kullkasta hela beslutet som togs efter en lång och folkligt förankrad
demokratisk process är uppseendeväckande.
I framtiden behövs landskapsparken i utbyggd form dessutom ännu mer än
idag, med tanke på alla nya bostadsprojekt i söderort.
Detaljplanen för Årstafältet måste ses i
ett större sammanhang, där möjligheterna att bygga bostäder ska finnas med. Istället
för utbyggnadsplanerna på en stor del av Årstafältet vill vi utreda bebyggelse
i större skala på Martin Olsson-tomten samt Årsta partihallar som har fått
ändrade logistikförhållanden och därmed kan mark frigöras för
bebyggelse. Dessutom finns Västberga spårområde och Västberga industriområde
som nästa område att utveckla.
Kollektivtrafiken har sin givna plats i
en helhetssyn på området. Förutsättningar måste skapas för bra kollektivtrafik
i Östberga. Vi stödjer därför planeringen att dra tvärbanan mot Östberga och anser
att förslaget från medborgare att anlägga en hållplats vid Tussmötemotet bör
utredas. Det skulle gynna Stureby där ny bebyggelse planeras. På kort sikt krävs
att snabbussar till Gullmarsplan och Årstaberg/ Liljeholmen sätts in och att den
södra delen av Årstabergs pendeltågsstation öppnas, vilket ger gångavstånd för
de som bor i Östberga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar