onsdag 6 mars 2013

Gullmarsplan het fråga på områdesmötet i Johanneshov

Även om inte alla 5 971 invånare som bor i de 4 264 lägenheterna (varav 44 % bostadsrätter och 56 % hyresrätter) och ytterligare några i småhus i Johanneshov kom till kvällens områdesmöte på Slakthusplan så var mötet välbesökt, tyckte vi som var där från stadsdelsnämnden.

Kvällens heta fråga var utan tvekan Gullmarsplan vars eländiga trafiksituation gör att äldre knappt vågar korsa torget som det berättades. Det hettade till ordentligt när medborgare ifrågasatte varför inget görs åt nedskräpningen, nedsmutsningen och snöröjningen. Det jämfördes med Humlegården där skräp och smuts tas bort dagen efter till skillnad från Gullmarsplan. Några riktigt bra svar fick inte medborgarna, och vad som var trafikkontorets respektive butiksinnehavarnas ansvar blev inte helt klarlagt.

Vad som också blev tydligt när polisen och fältassistenten informerade var att Gullmarsplan inte är en bra plats för unga, en del bli utsatta för personrån, andra köper droger eller alkohol. Visst är det många som bara passerar platsen, men det är också en träffpunkt för unga från olika delar av stan. En tanke som slog oss som sitter för vänsterpartiet i stadsdelsnämnden var att Gullmarsplan inte verkar vara någon vidare bra plats för ungdomsmottagningen. Roligt att höra var däremot att det kan bli en lånecykelstation vid Gullmarsplan.

Planerna på större förändringar för Gullmarsplan är tyvärr skjutna på framtiden, trots att man skulle behöva göra något åt trafiken här och nu. Torget är felbyggt enligt polisen. Det ska väl inte behöva bli en allvarlig olycka innan staden reagerar? Inte förrän 2020-2030 ska etappen Gullmarsplan/Nynäsvägen inom Söderstaden vara igång, till skillnad från Slakthusområdet och naturreservatet i Årstaskogen/Årsta Holmar där samråd planeras i år. Så länge kan inte trafiksäkerheten vid Gullmarsplan vänta.

Även trafiken vid Globen och Tele2-arenan kom upp. Om p-platserna räcker var frågan, för att inte prata linje 19 som redan är fullsatt i rusningstid. När vi lägger till 18 000 personer som beräknas bo på Årstastråket och Årstafältet, om det byggs enligt plan, ser jag trafikkaos framför mig. IKEA-varuhus med köpcentrum och 500 bostadsrätter som IKANO vill bygga gör planeringen än mer delikat, även om IKEA har ett nytt intressant budkoncept med grön profil som sägs ska minimera behovet av biltransporter.

Vi får nog prata Gullmarsplan både en och två gånger i närtid. Jag får börja med en diskussion med våra politiker i trafik- och renhållningsnämnden.


Inga kommentarer: