söndag 29 juli 2007

Tid att läsa

Jag läser Per Sundgrens avhandling Kulturen och arbetarrörelsen - Kulturpolitiska strävanden från August Palm till Tage Erlander. Boken är mycket trevligt skriven och rekommenderas till alla, inte minst vänsterpartister som är engagerade i kulturpolitik. Jag börjar rent av känna mig lite bildad efter att ha kommit halvvägs med boken, exempelvis har jag lärt om bibliotekens framväxt och hur studiecirkeln kom till. Tur att jag har en vecka kvar av semestern så jag hinner läsa klart om klasskampsbildningen, det första kulturpolitiska program som antogs av ett politiskt parti (gissa vilket) i Sverige 1946/1948 och om det stora partiets program som aldrig antogs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rosa! Kul att du startat en blogg! Att du gör reklam för min avhandling gläder mig förstås särskilt. Själv har jag under sommaren bl a läst några tjocka böcker som Kerstin Ekmans Herrarna i skogen, Bengt Jangfeldts Med livet som insats (om Majakovskij), Per Gedins Heidenstambiografi. Såg idag att Björn Runeborg kommer med en ny roman som handlar om dyrkan av Dag Hammarskjöld. Den lockar. Runeborg är en lite udda, men i sina bästa ögonblick suverän författare.

Hälsar

Per Sundgren

Rosa sa...

Hej Per! Det är roligare att blogga än att skriva reservationer!Förutom din spännande avhandling har jag mest läst deckare... Men även Mustafa Cans Tätt intill dagarna, som på sitt sätt handlade om kultur. Som grabb upptäckte han biblioteket, och böcker, som inte fanns hemma. F.ö. hade jag tänkt läsa Sara Lidman i sommar men din avhandling satte p för det.