onsdag 11 juni 2008

Tankar efter kongressen

Nu har det gått några dagar sedan vänsterpartiets kongress så jag börjar få distans. Jag hade inga förväntningar så jag känner mig varken upprörd eller upprymd. Nöjd dock över några politiska segrar och glad att få se Norrköping där jag aldrig varit.

Bra att partiprogrammet fick starka ekologiska skrivningar och att kongressen beslutade att det ska bli en kortversion av programmet - så att vanligt folk orkar läsa! Det är i linje med Vantörs motion om ett så kort partiprogram att man kan greppa partiets kärnpunkter och värderingar på sisådär en halvtimme. Teoretiska analyser kan läggas i bilagor eller särskilda häften.

Kul att föreningens motion om att ändra socialtjänstlagen gick igenom, så att vi kanske slipper stadsdelsarresten för de som saknar SL-kort. Kul att bli intervjuad av teve! Jag sa bland annat att V-Vantör vill ha gemensamt valprogram med s och mp. Att kongressen sa nej är jag missnöjd med. Men tiden talar för Vantör - var så säker!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej =o)
Säkert kommer inte det här på sitt rätta ställe.
Men är av största vikt!
Då stadsdelens nya olagliga regler om en max gräns på 5kw elförbrukning om dagen bara är ca 6 timmar el och som konsumentverket beräknat för folk som inte är hemma 24 timmar om dygnet.


Konsumentverkets Förtydligande


Hej!

Tack för Ditt e-brev. Du skriver att Konsumentverkets broschyr ""Koll på pengarna" uppdaterades senast år 1996. Broschyren uppdateras varje år och 2008 års version finns på verkets hemsida. Broschyren kan Du också få hos kommunens konsumentvägledare eller beställa hos Konsumentverkets kundtjänst.



Angående informationen om huhållsel i broschyren kan jag nämna, att den gäller elförbrukning för olika hushållsstorlekar och inte elkostnader. Uppgifterna om elförbrukning kommer från Statistiska centralbyråns (SCB) undersökning Hushållens ekonomi 2004. Enligt kontroll med SCB och Energimyndigheten hösten 2007 fanns det ingen anledning att ändra dessa uppgifter. För enpersonshushåll är resultatet ett beräknat genomsnittsvärde för samtliga enpersonshushåll boende i lägenhet i landet. Det innebär att i undersökningens urval av enpersonshushåll ingår förutom personer som vistas hemma största delen av dagarna även hushåll med personer med olika omfattning av sysselsättning utanför hemmet såsom arbete, studier etc. De som vistas mestadels hemma har sannolikt en annan och högre elförbrukning än andra hushåll, t.ex. för matlagning, lyse, radiolyssnande m.m. SCB:s belopp på 150 kWh bör därför vara för lågt för sådana enpersonshushåll. SCB har inga uppgifter om elförbrukning ang. personer som till största delen vistas hemma.



Konsumentverkets belopp i broschyren ”Koll på pengarna” är avsedda att användas som jämförelsematerial för hushåll som vill planera och följa upp sin ekonomi. De kan även vara underlag vid budget­rådgivning. Konsumentverket skall enligt sin instruktion utarbeta underlag för regeringens beslut om riksnormen inom försörjningsstödet. Riksnormen omfattar dock inte kostnader för hushållsel och verket har inte något upp­drag att ta fram underlag för skälig förbrukning av hushållsel. Hushållsel ingår bland de poster i försörjningsstödet för vilka en individuell bedöm­ning bör göras för den biståndssökande.



Med vänlig hälsning

Ingrid Hallstan

Sakkunnig Hushållsekonomi


Det faktum att jag och min dotter fick sitta i mörker en månad för att den nya regeln infördes som är omöjlig att uppnå som handikappad också måste anses bryta mot barnkonventionens artiklar. Gör inte saken bättre.
Att samma sak är på väg att ske igen är skamligt!

Rosa sa...

Tack för att du tog upp den hårda bedömningen av ekonomiskt bistånd till elkostnader. Jag ska undersöka detta närmare. Välkommen att kontakta mig igen.