söndag 5 juli 2009

Den nödvändiga bloggen

Alex Schulman skriver om "Den onödiga bloggen" i gårdagens DN Kultur, och att den inte alls sätter agendan för de traditionella medierna. Det är möjligt att han har rätt, men det innebär inte att den svenska bloggosvfären är så ointressant och betydelselös som Schulman anser.

Om det finns 60 000 tusen aktiva bloggar i Sverige så är det om inte 60 000 så väldigt många fler röster som formulerar sig om sånt som de som personer tycker är viktigt. Om bloggosfären är viktig eller inte handlar därför om vems perspektiv vi pratar utifrån.

För min egen del började jag blogga när jag inte fick in mina insändare i Mitt i Söderort, jag tyckte jag hade något viktigt att berätta utifrån mitt uppdrag för vänsterpartiet i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Att jag sedan fick in insändarna var en annan femma!

Inga kommentarer: