lördag 2 april 2022

Älskade 744:an som vi ständigt måste strida för!

Först kämpade vi Rågsvedsbor i många år för en buss längs Bjursätragatan så att inte minst de som flyttat in i det då nybyggda bostadsområdet Snösätra skulle få närmare till kollektivtrafik. Läs om hur viktig bussen blev, exempelvis här

Efter att vi fått bussen på plats efter beslut i det dåvarande rödgröna styret i landstinget var allt frid och fröjd några år tills den borgerliga majoriteten drog ner turtätheten för att spara pengar. Att det ökade otryggheten och minskade tillgängligheten spelade ingen roll. Läs om försämringarna här.

Sedan kom bussfrågan på tapeten igen, under några år då flera kvinnor blev överfallna på väg hem. Då efterlyste vi tätare turer, framförallt på kvällarna, för att kunna ta oss närmare och tryggare hem än att gå en längre väg genom en mörk park från tunnelbanan. Vänsterpartiet Vantör drog också igång en namninsamling och skrev medborgarförslag. Trots att trygghetsfrågorna hade blivit politiskt högvilt hände inget med tidtabellen. Men läs här om vad vi gjorde lokalt i Rågsved.

Förra hösten var det så dags igen. 

Busssträckan längs Bjurssätragatan drogs in på grund av husbyggen, med mycket kort varsel och utan ersättning i form av exempelvis en minibuss som kunde ha trafikerat delar av sträckan. Eftersom tiden gick och inget hände agerade Lokala hyresgästföreningen Rågstintan och kontaktade chefer och projektledare på exploateringskontoret och SL. Problemet verkade inte vara pengar utan regler som gör att staden och regionen inte kan komma överens - inte ens om en tillfällig lösning tills 744:an kan köra längs gatan igen. 

Det stod klart för oss att frågan måste upp på politisk nivå, så nu väntar vi på politiska svar från de styrande borgerliga partierna + Miljöpartiet i exploateringsnämnden (staden) och i trafiknämnden (regionen) på våra, som vi tycker högst berättigade, krav:

* Ge de politiska uppdrag som krävs för att vi snarast ska få tillbaka busstrafik på Bjursätragatan!

* Ge Rågsvedsborna en offentlig förklaring till varför bussfrågan hamnat mellan stolarna!



Inga kommentarer: