söndag 6 april 2008

Portar i mitt liv



Genom den här bastanta alltid låsta dörren går jag in mest varje arbetsdag, i maktens boningar i Stadshuset långt från verkligheten i Rågsved. Vakter kollar säkerheten dygnet runt. Ingen obehörig slipper in. Jag väljer ofta den här bakdörren eftersom den vetter mot det glittrande vattnet. Det är en härlig vy att gå över innergården och skymta solen mellan portalerna. En halvtimme med tunnelbanan och bussen och några minuters promenad skiljer mina två världar från varandra.

Min port på Stövargatan är enklare, mindre hemlighetsfull eftersom du ser in genom glaset. Öppen om dagen, dörren ofta uppställd för katter och för att folk utan nyckel går in om kvällen. Härom natten försvann krukväxten som vi ställt ut i trappen för allas trevnad. Det får man räkna med, blomman fick ändå stå ganska länge. Min väska stals från hallen mitt på ljusa dagen. Försäkringen täckte det mesta men visst var det ett stort intrång i mitt hem och i min integritet. Efter det låser vi dörren noga och jag kollar den ofta. Ingen sjöutsikt men sjön Magelungen inom promenadavstånd. Det är inte heller så illa!

Inga kommentarer: