söndag 28 september 2008

I. Söndagspromenad i Rågsveds friområde

Tre minuter från där jag bor på Stövargatan, har vi så här fin utsikt över Högdalstopparna! Det är nära Bjursätragatan där den korsar Lurstigen. Strax nedanför ligger legendariska festplatsen Perssons Betong, där punkbanden spelade i sina glans dagar, Parkteatern uppträdde och där Rågsvedsborna firade Valborg. Ännu lite längre ner har vi fina koloniområden och sjön Magelungen.
Det har tyvärr varit uppehåll med festligheterna här i några år. Rågsveds samhällsförening har dock tankar att arrangera Valborg igen, vilket jag ser fram emot. Allt för att vi ska ha ett levande spännande Rågsved - där vi bor och har nära till naturen, men också nära till kulturen och mötesplatser med människor.

Jag och jag tror många Rågsvedsbor med mig är trötta på projekt. Vi vill ha lika rent och snyggt som i andra delar av staden men också långsiktiga satsningar på infrastrukturen - jag ser gärna ett internationellt bibliotek här ute men också en idrottshall och ökat stöd till samlingslokalerna i Rågsveds Folkets Hus.
Det ska finnas kul saker att göra här för både barn, ungdomar och vuxna - man ska inte behöva åka från förorten varje gång man ska göra något spännande tycker jag. Nu har borgarna i stadshuset sagt att de ska göra en liknande satsning på söderort som det så kallade Järvalyftet! Bevare oss för det, där körde man ju totalt över befolkningen.


Inga kommentarer: