lördag 17 oktober 2009

Dröm om en bättre lokal demokrati

Jag vet vad jag drömmer om att göra om vänstern är med och vinner 2010 års val till kommunfullmäktige i Stockholm – genast bjuda in Enskede-Årsta-Vantörsborna till möten i alla stadsdelar i vårt område, som i runda tal idag har 85 000 invånare.

* Jag skulle fråga efter ungas och vuxnas förväntningar på hur området behöver utvecklas, hur den lokala servicen ´behöver förbättras, vad folk vill bidra med på den resa som vi ska göra tillsammans fram till år 2014!
* Jag skulle berätta hur mycket pengar vi har att röra oss med, vad som är bestämt i lagarna och vad vi kan bestämma lokalt.
* Jag skulle fråga äldre vad som är viktigast att göra i äldreomsorgen, jag skulle fråga föräldrar vad som är viktigast i förskolan och skolan.
* Jag skulle fråga ungdomar vad som behövs för att alla unga ska kunna ha ett bra liv, fritid, skola och jobb.
* Jag skulle fråga föreningarhur vi kan samarbeta och bygga fler sociala nätverk i området.

Kanske kunde vi ha ett stadsdelsnämndsmöte där bara ungdomars viktigaste frågor finns på dagordningen, som tagits fram av ungdomar i våra fritidsgårdar, föreningar och skolor? Kanske kunde vi ha ett stadsdelsnämndsmöte där bara arbetslösas viktigaste frågor finns på dagordningen, som tagits fram av arbetslösa på praktikplatser, komvux och jobbtorg?

Vad vet jag, det viktigaste är att vi gör det möjligt för många flera att deras frågor kommer högst upp på dagordningen, att fler röster hörs än de som redan har makt.

* Jag skulle uppmuntra brukarråd där det inte finns redan, till exempel inom försörjningsstöd.
* Jag skulle stödja att brukarna får styra revisioner i mjuka verksamheter i samverkan med brukarorganisationer, för att få fram det som inte fungerar ur deras perspektiv.
* Jag skulle avsätta en del av budgeten till brukarnas förfogande i varje enhet.

Stadsdelsnämnden skulle flytta mötena från Slakthusområdet till Östberga, Dalen och Rågsved och självklart i lokaler som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar. Öppna möten skulle ordnas i god tid före stadsdelsnämndens beslut när stora frågor ska beslutas. Inför verksamhetsplaneringen skulle vi ha särskilda möten för att fånga upp viktiga behov hos. Jag skulle starta en kampanj för att fler boende och verksamma lämnar medborgarförslag, framförallt i stadsdelar där få eller inga medborgarförslag har lämnats.

Ja, det här är några drömmar om att utveckla demokratin i Enskede-Årsta-Vantör, som vi lagt som förslag i början av den borgerliga mandatperioden, och som återstår att förverkliga den dag de rödgröna partierna tillsammans får folkets förtroende att leda Stockholms stad.

Inga kommentarer: