torsdag 8 januari 2009

Avkoppling utan uppkoppling ger frånkoppling ...

Tänk vad allt går fort idag, både på gott och ont. Eftersom jag är ledig vill jag prioritera sånt som jag inte hinner med då jag jobbar, och för att inte störa koncentrationen öppnar jag inte mejlboxen varje dag eller kanske sent på kvällen. Jag tar chansen att jag inte missar något viktigt, det är ju bara någon dag som jag inte är uppkopplad. Men ack vad jag bedrog mig ...

Ikväll då jag kom hem tog jag mig tid, och oj vad mycket akuta frågor som poppade upp i mejlen. Många mejl om manifestationer mot Israels krig i Gaza och likaledes många mejl om att svarstiden om översiktsplanen går ut om ett par dagar.

Genom mejlen fick jag veta att den är demonstration mot Israels krig på lördag kl 13 på Sergels torg och att det varit flygbladsutdelning både idag och imorgon. Hade jag öppnat mejlen imorse hade jag kanske kunnat vara med och dela flygblad. Å andra sidan hade jag inte hunnit göra det som fanns på min göra-lista idag. Snabbheten med Internet förutsätter att mottagaren är uppkopplad. Ibland funkar det ibland inte. Men jag har iallfall inte missat demonstrationen. Gå dit du också på lördag!

När det gäller översiktsplanen så är det så vist ordnat att den som svarar får yttra sig i hela processen, den som vet det kan ta vara på sina intressen. Den som inte vet det missar tåget. Utan att vara insatt i varför det är på det viset utestänger det ju onekligen de som inte är alerta och insatta.

Vad som är viktigt att bevaka när det gäller Stockholms framtid är att se till att vi får en stad som är mänsklig att bo i. Till det hör grönområden, oaser där människor kan hämta kraft, inte bara tillrättalagda parker utan även lite vildare natur. Ett sådan område är Årstafältet - Söderorts Gärdet - som föreslås bli stadsutvecklingsområde i nya översiktsplanen, istället för grönområde. Jag vill också säga min mening om att Bråtegränd i Rågsveds friområde ska befrias från bråtet och de tunga transporterna och återbördas till naturen. Det är viktigt att så många som möjligt yttrar sig i dessa frågor, så det ska jag bidra med! Gör det du också, senast måndag!

Inga kommentarer: