lördag 26 december 2009

Okänd paragraf i FN-konvention?

Det fick bli stavgångspromenad för mig på annandagsmorgonen trots ymnigt snöfall, eftersom skidorna står kvar i källaren.

Längs Hagsätravägen hade skidorna behövts, eftersom parkerade bilar gjorde det omöjligt att ploga bort all snö från den sida av vägen där trottoaren ska hållas snöfri. När jag ser sånt tänker jag att bilen nog är en mänsklig rättighet enligt någon för mig okänd paragraf i en FN-konvention.

Och jag tänker samtidigt att denna okända paragraf med rättigheter för bilägare samtidigt gravt inskränker rättigheterna för personer som kör barnvagnar, rollator, rullstol eller stavar ...

För en tid sen var jag på besök i Stureby, i ett 40-talskvarter (tror jag) där det planeras att bygga ett bostadshus i en glugg i skogen. Jag tycker att det är en dålig plats att bygga på, den lilla skog som finns där betyder mycket för de närboende och platsen klarar inte fler bilar.

Men jag tänker också att i stadsdelar som inte är byggda för att varje familj ska ha både en och två bilar måste privatbilarna begränsas, eftersom de tar oproportionerligt med utrymme från absolut nödvändig biltrafik, cyklister och kollektivtrafik. Men för det krävs väl minst ett beslut i FN:s generalförsamling ...

Inga kommentarer: