torsdag 11 mars 2010

Vill du ha icke-vinstdriven service får du anstränga dig!

Fick brev från apoteket, dvs. gamla vanliga statliga apoteket. I brevet stod att medlemsskapet i kundklubben upphör, eftersom mitt "värdapotek" har privatiserats, Mina kontaktuppgifter lämnas till nya ägarna för erbjudande om medlemsskap i deras kundklubb, om jag inte aktivt motsätter mig överlämningen före ett visst datum.

Vill jag däremot fortsätta att vara medlem i det statliga apotekets kundklubb måste jag aktivt söka upp ett av de återstående statliga apoteken (som ligger längre bort från mitt hem) och göra en ny ansökan. Skälet till dessa manövrar är att statliga apotek annars kan få konkurrensfördelar.

En liknande situation inträffade när stadsdelsnämnden till underpris beslutade att "avknoppa" Rågsveds och Hagsätra hemtjänst (Vantörs hemtjänst). Då följde hemtjänsttagarna automatiskt med till de privata ägarna, om de inte aktivt bestämde sig för att byta. Dessutom fanns ingen kommunal hemtjänst kvar i området, så vad skulle de välja?

Jag tycker vare sig om privatiseringen av apoteken eller hemtjänsten, lika lite som förfaringssättet med kundklubben och hemtjänst-"kundstocken" är konkurrensneutralt. I praktiken blir det enklare att välja det privata alternativet i båda fallen, eftersom ett passivt förhållningssätt leder till att den privata utföraren får behålla kunden respektive hemtjänstmottagaren.

Inga kommentarer: