söndag 6 februari 2011

Natur och kultur i skön förening!

Idag har jag samlat namn till stöd för bevarandet av kolonilotterna i Snösätra, mot planerna på villabebyggelsen och för att göra Rågsveds friområde till ett naturreservat och Ekopark Syd. Det är Snösätra Norra Fritidsträdgårdsförening, Kräpplagruppen, Det levande Rågsvedslexikonet - Bernt Månsson samt Rågsveds samhällsförening som står bakom namninsamlingen, som bedrivs både på nätet och i vanlig pappersform.

Från scouthåll är man inte så tänd på naturreservat fick jag veta idag, eftersom det hindrar deras verksamhet i skogen. Det var en vinkling som jag inte hört tidigare, kanske kan kan avgränsa naturreservatet så att det finns skog kvar för scouterna. Om det är möjligt i friområdet vet jag inte, men det kan undersökas. Får passa på att säga att man kan stödja namninsamlingen och samtidigt vilja ha fler bostäder nära där man bor, apropå ett långt samtal som jag hade idag med en tjej som var engagerad i att bygga fler studentbostäder. Det handlar om var man bygger, vad man bygger, inte att man bygger.

Rågsvedsbor vet att det behövs bra lägenheter till hyror som folk har råd med Att bygga längs Bjursätragatan är bra, det ökar underlaget för 744:an. Att bygga på parkeringen vid simhallen i Högdalen tycker jag borde utredas, med parkeringsplatser i bottenplan och lägenheter ovanpå. Jag gillar också att man har byggt studentbostäder i Rågsved, nedanför mitt hus, men jag gillar inte det slarvliga sätt som Lelångshus byggde på. Bygga ska vi göra smart, på hård mark som parkeringsplatser och nära kollektivtrafik. Att bygga i friområdet ökar biltrafiken, för hit går ingen kollektivtrafik. Att bygga villor ger för lite bostäder i förhållande till den mark som tas i anspråk. Det är miljöosmart.

Namnen för bevarandet av kolonilotterna samlade jag in samtidigt som jag var med på stödcaféet för Fria Teatern i Högdalen, som är nedläggningshotat på grund av halverade anslag i år och inga alls nästa år. Det är Fria Teaterns Vänner som håller i caféet, som redan efter ett par söndagar har blivit en uppskattas mötesplats i området.

För det är ju så att vi behöver både natur och kultur i våra förorter för att det ska vara bra platser att bo på!

Inga kommentarer: