måndag 25 augusti 2008

Länge leve Årstafältet

I lördags var jag på skördefest i Årstafältets koloniområde tillsammans med Ann-Margarethe Livh. Förutom tipspromenad i ett underbart koloniområde, fika med hembakt bröd, loppisfynd och lottvinst fick vi aktuell information om hur nätverket för Årstafältet arbetar vidare för att bevara fältet och utveckla landskapsparken. De har bjudit in de arkitekter som staden har utsett att lämna förslag om hur fältet kan bebyggas för att visa de positiva värdena på fältet och berätta hur landskapsparken ursprungligen skulle utformas.

När jag cyklade över fältet på vägen till skördefesten tänkte jag verkligen på hur viktigt det är att det finns öppna naturliga platser kvar nära där människor bor. Det är ett helt annat lugn över Årstafältet än en tillrättalagd park som Mikael Söderlund (m) vill ha. Vad gör det att vinden blåser ibland, det hör naturen till. Det är nästan lite fjällkänsla! Jag såg hundägare, hundar, äldre par som promenerade eller satt på bänkar vid dagvattendammen, mammor med barn i barnvagnar, golfare och en och annan cyklist på vägen fram till koloniområdet.

Det måste få finnas plats för Årstafältet i vår stad! Nästa möte med nätverket blir den 31 augusti kl 16 i koloniområdet. Jag hoppas att alla som inte går på allsången mot alliansen istället tar vägarna förbi Årsta de kvällen.

Inga kommentarer: