onsdag 24 februari 2010

Köp villor och bygg allmännytta

Med "Rågsvedsglasögon" läser jag DN:s artiklar om segregationen som klyver Stockholm. Inget nytt för mig som sett Rågved förlora både kommersiell och offentlig service sedan vi flyttat hit. Förut fanns apotek, bank, bra klädaffär, konsum, fotoaffär, låssmed etc. men inget av den servicen är kvar.

Som utflyttad västerbottning vet jag hur det är att flytta 90 mil för att få jobb. Jag var glad att komma till gröna söderort som påminde om norra Sverige, Bagarmossen, Stora Mellansjö och Rågsved. Genom att engagera mig i föreningslivet fick jag vänner och kände mig som en del av området, vilket ökade när barnen kom.

Tyvärr flyttar för många från Rågsved och förorter som i likhet med Tensta byter ut halva befolkningen på fem år. Ett skäl som jag har mött är att man inte vill bo i ett område med låg status, men jag som norrlänning har alltid känt mig hemma i periferin. Om hela Stockholm ska leva måste alla stadsdelar vara blandade och spännande att bo i för alla åldrar.

Det är klart att det måste göras något radikalt för att öka integrationen. Jag föreslår en områdesplanering för utpräglade villaområden för att se var det är lämpligt att bygga allmännyttiga flerfamiljshus och att staden successivt köper fastigheter när de är till försäljning. Då skulle man på tio femton år kunna bryta upp segregerade vita områden och samtidigt värna viktiga grönområden.

Inga kommentarer: