söndag 14 februari 2010

Tankar om att vara 24

Kan inte låta bli att tänka tillbaka en dag som denna, på Alla hjärtans dag för 24 år sedan, då min förstfödde såg dagens ljus. Det var lika kallt som idag men strålande sol. Det var det året som Olof Palme mördades och min egen far dog.

När jag var 24 var jag klar socionom som fick flytta till Stockholm för att få jobb. Jag bodde i kollektiv, en fyra som min Stockholmsfödda kompis fått via bostadsförmedlingen. När min son är 24 bor han ännu hemma för han har inte fått lägenhet trots kötid i bostadsförmedlingen sedan 18-årsdan. Nu är det svårt att få bostad även för en infödd stockholmare.

2010 hoppas jag blir året när folket ger rödgröna förtroendet i valet och vi får en rättvisare bostadspolitik. Vi måste bygga fler billiga hyresrätter så att våra ungdomar, hemlösa, inflyttade, frånskilda och andra kan få bostad.nu.

Inga kommentarer: