söndag 10 april 2011

Oklart om bebyggelse i Snösätra

Blir orolig när jag läser "Kompletteringsbebyggelse planeras bland annat i Snösätra öster om Rågsved" i den nya glättiga broschyren "Söderort 2030 Framtidsvision blir verklighet", utgiven av Stockholms stad och utdelad till stadsdelsnämnden i torsdags.

En närmare analys av hur utvecklingen i Vantör behandlas och belyses i dokumentet ska jag återkomma till men vad jag vet har inte politiskt beslut fattats om ovan nämnda kompletteringsbebyggelse, utan endast att ge NCC en så kallad markreservation.

När kolonisterna, Rågsvedsborna och naturvännerna inledde kampen för kolonierna och för friområdet som naturreservat fick vi höra att det är först när markanvisning ges som staden satt ner foten. Alltså skulle loppet inte vara kört, alltså fanns tid för ett demokratiskt samtal.

Nu låter det som att det demokratiska beslutet om markanvisning redan är taget i slutna rum, att det formella beslutet blir en formsak, för hur annars kan man tolka att bebyggelse "planeras"? Ska sägas igen, folk har inget emot att det byggs, finns många mer lämpliga platser i Rågsved/Vantör att bygga på än i Snösätra.

Jag hoppas vid gud (om jag vore troende) att jag har fel, för om byggplanerna sätts i verket och förstör det värdefullaste vi har i Rågsved, kan borgarna i Stockholms stad omedelbart upphöra med sina "dialogmöten" - ingen kommer att tro på dem längre!

Inga kommentarer: