torsdag 13 september 2012

Krångel och inskränkningar med upphandlad simhall

Folk hör av sig och är med rätta irriterade över att årskortet hos Stockholms stads simhallar inte gäller på Högdalshallen nu då driften är överförd till riskkapitalbolaget Actic. Folk går inte på det borgerliga snacket om att upphandlingen gör det bättre för stockholmarna, snarare att det har blivit krångligare och mindre att välja på eftersom en simhall är undantagen från årskortet.

Vi som köpt våra kort i just Högdalshallen har en respit så länge kortet är giltigt. För mig själv handlar det om februari 2013. Sedan vet jag uppriktigt sagt inte var jag kommer att köpa mitt årskort. Blir det i Högdalen som är närmaste simhall, men där kortet inte gäller på stadens andra simhallar, eller blir det att jag köper kortet i någon annan simhall, men där kortet inte gäller i Högdalen?

Det verkar som den styrande majoriteten mer vill hålla sig väl med friskvårdsföretagen, så att de kan höja sina vinster, än att hålla sig väl med stockholmarna, som uppskattar att ha tillgång till alla stadens simhallar. För det är praktiskt att kunna använda simkortet i ett badhus i närheten av sitt jobb likväl som nära hemmet eller där barnbarnen bor. Den valfriheten har nu tagits ifrån oss.

Inga kommentarer: