torsdag 27 juni 2013

Glöm inte T-bana Hagsätra-Älvsjö!

Bra att det äntligen kommer förslag om utbyggd tunnelbana i Stockholm, även om finansieringen är oklar som DN skriver här. Det är hög tid att ta fram pengar och sätta igång byggena, om vi inte ska få en olidligt trång och otrivsam huvudstad, som folk flyr ifrån snarare än vill flytta till. Staten måste bidra, om det ska gå. (Detsamma gäller förstås Norrbotniabanan, som jag stödjer helhjärtat.) Hela landet ska leva!

Den del som berör Enskede-Årsta-Vantör är hopkopplingen av gröna linjens Hagsätradel med linjen till Nacka. Alla vi som åker tunnelbana på linje 19 vet hur stor trängseln är i rusningtid. På morgonen får jag knappt sittplats fast jag stiger på i Rågsved, som är näst längst bort på linjen. På kvällen när jag ska hem från jobbet får jag armbåga mig in i tunnelbanevagnen vid Gamla Stan, om jag prompt måste med.

Vad jag saknar i tunnebanepaketet är förslag om att knyta ihop linje 19 i Hagsätra med pendeltåget i Älvsjö. Nu då det planeras för bostäder i Älvsjö-/Örby blir det än viktigare. Även en pendeltågsstation i Högdalen vore bra. Vad Stockholm lider stor brist på är kollektiva tvärförbindelser. Det är ett klimatfientligt tänkande att allt ska centrera kring city. Alla orter behövs i utvecklingen av Stockholm. Hela staden ska leva!

Inga kommentarer: