lördag 24 april 2010

Att göra Rågsveds Torg - rekommenderas!

Idag har jag "gjort" Rågsveds Torg, och frågat folk som satt och lapade sol på parkbänkarna efter deras tankar om framtidens välfärd. Nästan alla ville svara på enkätfrågorna i vänsterpartiets kampanj "Bygg med oss", och jag hade intressanta samtal med allt från unga småbarnpappor till 86-åriga seniorer.

Det slog mig att det var mest män på parkbänkarna, och mest män som jag talade med eftersom fler kvinnor än män som satt där inte kunde svenska.

På någon timme fick jag mycket information om vad som händer i samhället. Till exempel att det är giftigt svartmögel på ett hem i området för personer med missbruk, och att de boende måste bo kvar under saneringen. Ett par killar som gått på Jobbtorg berättade att svetskurserna via Lernia var kortare i Stockholm jämfört med landet, ändå förutsattes man utföra samma jobb. Men bra var att utbildningen ledde till jobb!

Alla ville svara på frågor utom en kvinna som röstade på ett främlingsfientligt parti. Hur det nu var kom vi igång med ett samtal om äldreomsorgen och var överens om de stora behoven. Jag hoppas träffa henne igen, har inte gett upp om att hon kan tänka om när det gäller partival. Hennes bekant var dock vänsterpartist och svarade glatt på enkäten och sa att pensionerna var för låga.

En ung kille från Egypten som hade tillfälligt uppehållstillstånd jämförde med för tio år sedan då han var här och arbetade. Han tyckte att unga verkade ha det värre idag. Han kände också en avoghet från ljushyade gentemot mörkhyade, som han uttryckte det.

Helt klart är att vänstern måste verka och synas mycket mer i våra förortsområden, annars lämnar vi walk-over till främlingsfientliga partier!

När vårsolen skymdes av regnd tog jag chansen och min tillflykt till kondiset och fick en stor latte, en stor äppelkakebit och ett rejält matbröd för 65 kronor. Lammfärs på Ammouiris till middagen och nymalt starkt kaffe och rökta nötter i den nyöppnade butiken blev kronan på verket i mina lokala inköp!

Totalt pratade jag med ett 20-tal personer, många skulle fylla i enkäten hemma och fyra svarade på studs. Det är inte lätt att utan vidare klämma ur sig vad man tycker om framtidens välfärd, det är en allvarlig fråga, att folk vill tänka efter är bara bra.

För min del känns det som om valrörelsen har börjat på riktigt idag, och det på hemmaplan på Rågsveds Torg. Vi ses där!

Inga kommentarer: