söndag 18 april 2010

Jobb och välfärd bästa försvar mot Sverigedemokraterna

Om det vore val idag skulle Sverigedemokraterna komma in i riksdagen skriver DN idag med anledning av ny SIFO. Tack och lov att det inte är val idag! Vi som står för att alla människor är lika mycket värda måste jobba hårt för att övertyga människor om att SD inte är någon lösning.

Valet 2006 visade att SD hade för många röster i Vantör.

Än så länge har jag inte sett deras valpropaganda men det kommer. För det är i fattiga förorter man fiskar röster, där mycket folk bor som med rätta känner att de inte fått del av livets goda. Bästa försvaret mot SD är arbete åt alla och att vanligt folk känner att välfärden finns när man behöver, att man inte blir sviken om katastrofen kommer. Men viktigast är arbete med lön som ger mer än livets nödtorft.

Vänsterpartiet måste ha ett trovärdigt program för arbete åt alla.

Våra unga ska inte gå åratal utan jobb. Diskriminering på arbetsmarknaden måste bort. Ingen ung ska vara långtidsarbetslös, samhället ska erbjuda jobb, praktik eller studier inom en månad. Klyftorna mellan hög- och lågavlönade måste minska. Vi måste höja skatt och frysa lön för högavlönade och höja lön för lågavlönade, ofta kvinnor. Vi måste omfördela mellan skatt och avgifter så att mer betalas skattevägen, det gynnar de som inte är högavlönade.

När jag pratar med folk i trakten förstår jag att om de som arbetar men inte är högavlönade ska gilla vår politik måste vi bli bättre på att visa att vår jobb- och välfärdspolitik gynnar förortsbor mer än högerns skattesänkarpolitik!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag pratar också med folk jag känner om politik. Du kan vara helt övertygad om att SD kommer att komma in i riksdagen med buller och bång!

Rosa sa...

Jag tror folk är klokare än så och att rödgröna vinner i hösten val