lördag 1 maj 2010

Nu hade vi behövt Sara Lidman

USA bombar i Sverige! Nej, det är inte en tidningsanka eller löpsedel om ett kommande tredje världskrig utan US Air Force som fått regeringens tillstånd att i juli och augusti öva bombfällningar i Vidsel i Norrbotten.

Sara Lidman skulle vända sig i sin grav om hon visste detta. Hade hon levt idag hade hon ställt till med ett herrans liv. Jag glömmer aldrig när hennes klara röst ljöd högt och klart på torget i Skellefteå i kampen mot Vietnamkriget.

Enligt Arbetsgruppen för Neutralitet och Alliansfrihet ska 20 stridsplan träna med sina "massdödande och miljöförstörande vapen". Efter att ha avvisats från andra länder kommer de nu till glesare befolkade länder som Sverige.

Hur kan regeringen ge tillstånd till bombningar i Sverige? Hur kan detta beslutas utan en bred debatt? Detta allvarliga måste snarast upp i riksdagen och ut i alla media så att ansvariga ställs till svars inför folket!

7 kommentarer:

Jan Viklund sa...

Instämmer av hela mitt hjärta!

Första maj höll jag detta tal i Uppsala:

Ska en svensk tiga när USA bombar i Norrland?
gandhitoday.org/blog/?p=339

Här är tidigare flygblad med Saras tal inför Irakinvasionen och Annelie Bränströms artikel i Västerbottens-Kuriren, samt video med Sara:

Sara Lidmans Norrland - eller USA:s Flygvapen?
gandhitoday.org/blog/?p=323

Och här är mina övriga videofilmer om denna Skandal & Katastrof i svensk nutidshistoria:

När Molnen Skingrats...
gandhitoday.org/blog/?p=344

Stoppa USA-bomber över Sverige
gandhitoday.org/blog/?p=320

VAR FINNS VÅRT MOTSTÅND??
Men så länge våra svenska medier tiger är folket tyst...

Varma hälsningar

Jan Viklund sa...

Vickans bröllop ska stjäla all energi hos svenska folket, så USA får bomba i Norrland ostört. Så är det uträknat.
Sara skulle gråta blod.

ps. hittade din blogg genom att söka på Knuff.se efter "Vidsel". Inga andra träffar på det ortsnamnet sedan mitt senaste inlägg. Det säger en del.

Rosa sa...

Tack för all info. Jag blev uppmärksammad på beslutet om bombningarna första maj i Stockholm på vänsterpartiets demonstration. Hade missat detta tidigare. Vet du om det varit uppe i riksdagen?

Jan Viklund sa...

Nej, detta togs enbart som regeringsbeslut! Är detta rimligt?!

Metro tog mina rader som insändare i dag:
gandhitoday.org/blog/?p=344

Nej, inte riktigt. I sedvanlig anda kapar man referensen till Sara och min kontroversiella åsikt om saken och behåller enbart fakta. Som svenska medier redan borde ha redovisat, om de skötte sitt journalistiska uppdrag.

En svensk ska bara tiga. Och lida. Och gilla läget.

Hur skapar vi någon större opinion runt denna mardröm??!

Rosa sa...

Vänsterpartiet borde till en början ta upp det på kongressen. Göra ett uttalande och kräva att regeringen tar tillbaka beslutet

Jan Viklund sa...

Bra förslag, har vidarebefordrat det till vänstervänner på facebook som är på kongressen. Jag och min vän åker till Gävle tidigt i morgon bitti (söndag) för sista dagen.

Rosa sa...

Håller tummarna för att dina vänner kan få upp frågan på kongressen. Jag försöker följa kongressen via Kunskapskanalen och Twitter. Man kanske kunde få Jonas Sjöstedt att engagera sig i frågan? Han brukar ju nå ut i massmedia.