fredag 12 september 2014

Höj bemanningen i äldreomsorgen!

Igår och förrgår har jag varit med Ann-Margarethe Livh på arbetsplatsbesök på Bandhagen-Högdalens hemtjänst respektive på Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende. Ett par dagar tidigare var jag på Årstapaviljongens öppna dagverksamhet. Samtliga arbetsplatser är kommunala, har erfaren, kunnig och välutbildad personal som brinner för att våra äldre ska ha det bra. Särskilt roligt var att få träffa en Silviasyster och ta del av den kunskapen, vilket var en ny erfarenhet för mig. 

Inte är det höjd lön som står högst på agendan vid besöken, vilket vore högst motiverat för dessa viktiga yrkesområden, utan fler arbetskamrater för att kunna göra ett ännu bättre jobb. För att ha utrymme att ta emot trainees och för att utveckla jobbet. Idag är bemanningen så låg att det inte finns några marginaler. Att äta lunch på stående fot eller slå knut på sig själv för att hinna är inget ovanligt. Inte heller att vara helt slut efter jobbet och drösa i säng direkt.

Låt 2014 års val bli slutpunkten för att låta kvinnorna själva betala för den låga bemanningen. Äldreomsorgens medarbetare behöver både fler välutbildade arbetskamrater och högre lön. Det har blivit illa, då eldsjälarna inte längre känner att de kan rekommendera yrket till andra. Med en rejäl satsning kan den yngre generationen bli intresserad av att satsa yrket, som ger så mycket tillbaka. Min korta erfarenhet av långvården på Kungsgärdets sjukhus i Uppsala är guld värd för mig än idag.

Inga kommentarer: