söndag 7 december 2008

Lättnad och utmaning

Lättnad var min första känsla, när jag hörde på radion att s, v, mp enats om att försöka jobba fram ett regeringsalternativ till nuvarande moderatdominerade regering. Jag har hela tiden tyckt att Vänsterpartiet skulle sträva mot en gemensam valplattform. Jag röstade på de motioner på kongressen som syftade åt det hållet. Nu kallas det regeringsplattform, men det är ju sak samma. Och partierna ska ha egna valmanifest. Precis så tänkte jag att det borde vara, så jag är nöjd idag.

En utmaning blir att visa varför folk ska rösta på vänstern och inte på sossarna. Lena Mellin i Aftonbladet menar att nu finns ingen anledning att rösta på vänsterpartiet. Jag tror att hon har fel. Jag tror att många känner mera hopp nu när våra tre partier ska forma ett alternativ. Jag tror att väljarna vet att vi trycker alltid på från vänster, ju fler som röstar på vänsterpartiet ju radikalare regeringspolitik blir det i slutändan.

Inga kommentarer: