söndag 1 februari 2009

Klotterkommentarer

Kom just in från min stavgångspromenad längs Göta landsväg i Rågsveds friområde. Skickade in några bilder av de klottersanerade parkbänkarna och lyktstolparna till bloggen, som kan ses före detta inlägg. I julhelgen var alla bänkar, murar och lyktstolpar nedklottrade. Jag mejlade driftscentralen, vi i Rågsved ska ha lika snyggt omkring oss som i stan, men det dröjde definitivt mer än 24-timmar tills området sanerades.

Vänsterpartiet la därför in en skrivelse om klottret i Rågsved i trafik- och renhållningsnämnden, och fick svaret att nu var allt sanerat och att man pga kylan inte kunde hålla på 24-timmarsregeln. Naturkrafterna kan man förstås inte rå på, men när staden betalar entreprenörer för klottersanering så ska det göras ordentligt.

Tyvärr är det mycket slarvigt gjort i Rågsveds friområde, kunde jag konstatera idag. På de mellangrå lyktstolparna har man smällt på en ljus färg över klottret, så att det tydligt syns att det varit klottrat. Dessutom lyser klotterfärger i grönt, blått och svart igenom på nästan varje lyktstolpe. På parkbänkarna har slipat bort klorrtet, så att trävita partier tydligt visar konturerna av klottret.

Jag trodde att klottersanering betydde att klotter inte bara togs bort men också att utseendet återställdes. Men så är det uppenbarligen inte. Undrar hur det ser ut i andra delar av staden? Du som läser, mejla gärna kommmentarer! Och så undrar jag vad staden egentligen betalar för, det ska jag kolla upp!

Inga kommentarer: