onsdag 25 september 2013

Pengar saknas till motionsspår i Hagsätra-Rågsved

Det är kul med medborgarförslag. Kan vara nästan vad som helst. Någon har klurat i köket. Eller gått och surat över något. Plötsligt fått en snilleblixt. Och gjort slag i saken. Några medborgarförslag har också gått igenom. Jag minns en öppen förskola i Årsta. Och två anslagstavlor. Säkert något mera som jag glömt.

På stadsdelsnämnden har vi ett medborgarförslag om motionsspår för jogging och skidåkning i Hagsätra och Rågsved. Plus förslag om bro över Magelungsvägen, utomhusgym och omklädningsrum. Förvaltningen tycker att spåret ska avstyrkas. Det finns inga pengar. Det finns parkvägar med belysning där en kan jogga istället. De pengar som ändå finns behövs till lekparker och parkvägar. Trafikkontoret och idrottsförvaltningen ska få förslagen om bron och Hagsätra IP. Men chansen att de har pengar över är nog minimal.                     
                
Jag tycker att medborgarförslaget har ett gott syfte. Har verkligen saknat skidspår i Vantör, så jag får spåra själv så gott det gr när vi har haft snöiga vintrar. Det är lite väl långt att åka kommunalt till Ågesta eller Årstafältet, men det har hänt att jag åkt dit för att få åka skidor spår. Förslagsställaren som inte har skrivit sitt namn, så jag inte tacka, har verkligen lagt ner mycket möda på att detaljerat beskriva hur motionsspåret skulle kunna anläggas.  

Vänsterpartiet och socialdemokraterna som håller med oss beklagar att stadsmiljöbudgeten är så liten att den inte räcker till för att säga ja till motionsspår. Pengarna räcker bara till det allra nödvändigaste. Inte konstigt att en del gröna plättar knappt sett en lie. Att stadens medborgarundersökning gör tummen ner för spontanidrott i Enskede-Årsta-Vantör. Faktiskt är det viktigt för folkhälsan att ha nära till motion. I våra områden som inte är de rikaste är det extra viktigt, eftersom många inte har råd med dyra sporter. 

 

Inga kommentarer: