måndag 7 juni 2010

Rättelse om Carema

Ibland får man krypa till korset, och det gör jag men inte hela vägen ...

Jag har skrivit men tar tillbaka påståendet att Carema inte betalar en krona i skatt och skickar vinst obeskattad till skatteparadisen. (Uppgifterna gällde företaget Capio och inte Carema). Carema har betalat skatt i Sverige i två år, 84 mnkr 2009 och 33 mnkr 2008, men inte 2007 för då blev det "positiv skatt" pga. underskottsaavdrag och koncernbidrag och 2005 och 2006 gick man med förlust. Några stora summor i skatt rör det sig således inte om.

Frågan kvarstår varför riskkapitalbolaget (Triton) som äger Carema finns i skatteparadis och varför det mesta av bolagets pengar och ägodelar är placerade i Jersey? Fanns det större intresse att betala skatt i Sverige (och bidra till finansierinen av vår välfärd) skulle kontoret finnas i Sverige. De stora skatteklippen kommer när man säljer, och de pengarna har våra skattemasar svårt att räkna hem. Förlorare är svenska folket.


BAKGRUND

Den 30 maj skrev jag så här på min blogg

Här i Vantör kan vi inte välja kommunal vårdcentral, utan vi har bara privata vårdcentraler. I Rågsved drivs vårdcentralen av riskkapitalbolaget Carema som inte betalar en krona i skatt för sina vinster, utan skickar ut pengarna obeskattade till skatteparadis i andra länder.

Carema ville rätta till ett fel i min blogg och skrev så här i ett svar:

Du skriver att Carema inte betalar någon skatt i Sverige. Det stämmer inte. Varumärket Carema består av två bolag, Carema Care och Carema Sjukvård (det senare driver vårdcentralen i Rågsved). Båda bolagen ägs av Ambea AB, vårt moderbolag, som är ett svenskt företag med säte i Stockholm och som betalar skatt i Sverige enligt gällande lagstiftning. Du kan läsa mer på Ambeas hemsida, www.ambea.com.

Jag bad om och fick senare uppgifter från Caremas årsredovisningar:

Har kollat årsredovisningen och så här ser Ambeas resultat ut och så här ser resultatet ut före och efter skatt de senaste 5 åren:
2005 Före skatt -32,3 MSEK, efter skatt -28,8 MSEK
2006 Före skatt -19,6 MSEK, efter skatt -28,0 MSEK
2007 Före skatt 79,3 MSEK, efter skatt 83,6 MSEK
2008 Före skatt 226,9 MSEK, efter skatt 193,9 MSEK
2009 Före skatt 389,6 MSEK, efter skatt 305,6 MSEK


Som du ser har företaget inte alltid gått med vinst och bara i fjol betalade vi 84 MSEK i skatt. Två huvudsakliga anledningar till att Ambea har en positiv skatt 2007 är att vi har utnyttjat underskottsavdrag från tidigare års förluster, samt koncernbidrag till Ambeas filial i Finland, det bolag som äger Caremaföretagens systerföretag Mehiläinen.


På det svarade jag så här:

Det är bra att Carema har betalat mer skatt sista året. Jag har inte fått svar än från den som gett mig uppgifter om det jag skrev i blogginlägget. Däremot har jag läst Kent Wernes artikel i Ordfront, där han skriver att bl.a. Carema använder sig av sk aktieägarlån för att se till att så mycket som möjligt av vinsten hamnar hos ägarna. Werne skriver att dotterbolagen slussar vinster till moderbolagen, som har enorma lån med avdragsgilla räntor, vilket gör att skatten sänks kraftigt eller blir noll. Det var väl det som hände 2007 antar jag. Werne skriver att vinsten från Carema hamnar i skatteparadis där koncernen 3i finns. Och när pengarna hamnar där finns ingen offentlig information att få.

Inga kommentarer: