lördag 19 juni 2010

Skatter är kärlek

Jag kommer så väl ihåg det. Det var en medicinburk som fick mig att känslomässigt förstå vad skatter betyder för att alla ska behandlas jämlikt. Det var när jag läste etiketten till min pappas medicinburk och såg att den egentligen kostade 10 000 kr.

Utan omfördelning via skatter hade pappa blivit ruinerad av att betala sin cancermedicin. Skatta efter förmåga är solidariskt och ett kärleksbudskap, att dela med sig till sin nästa. Men också en försäkring inför ens egen framtid.

Att borgarna ogillar skatter beror på att de ogillar omfördelning mellan rika och fattiga. Den som inte av egen kraft blir rik ska inte få en genväg. Det är de värdiga som ska få det bra och de ovärdiga på sin höjd välgörenhet.

Så vill inte jag som vänsterpartiet ha det. Omfördelning via skatter är bra för att få ett samhälle som håller ihop. Den som är frisk kan bli sjuk imorgon. Den som har arbete kan bli arbetslös imorgon. Vi måste prata om varför skatter är bra.

Det är faktiskt häftigt att betala skatt, som Mona Sahlin sa en gång.

Inga kommentarer: