fredag 10 juni 2011

Allt ljus på Vantör!

Spännande öppet möte med stadsdelsnämnden ikväll. Först en intressant dragning av miljöarbetet med Grön Flagg i en förskola i Örby. Det är så framgångsrikt att föräldrarna inspireras av barnen och börjar ta hand om matavfall! Jag är själv stolt kontaktpolitiker till några förskolorr. Ett hedersuppdrag och att "göra politik" tycker jag.

Fria Teaterns vänner var också på plats och vädjade till nämnden att göra vad vi kan för att Fria Teatern ska kunna fortsätta. Birgitta Sundeberg berättade att teatern läggs i malpåse om det inte kommer pengar. Det är bara kommunen som dragit ner, landstinget och staten har inte aviserat några nedskärningar.

Anders Hellström, moderat ordförande svarade att han för diskussioner med sin kollega i kulturnämnden. Förvaltningen svarade att de för öppna diskussioner med teatern. Kruxet är dock att teatern inte kan sälja föreställningar med den nya barnpjäsen eftersom de inte har råd att anställa skådespelare. Moment 22.

Jag svarade med att återigen föreslå en ansökan till Söderortsvisionen. Om Tensta konsthall kunnat få miljontals kronor från Järvalyftet kan Fria Teatern räddas för en mindre summa. Anders fick en direkt fråga från mig om det, jag hoppas han pratar med sin partikamrat Joakim Larsson, ytterstadsborgarråd. Pengar finns. Politik kan göra skillnad, om man vill.

Sista delen av detta spännande möte var Kräpplagruppens information om bakgrund och nuläge för Rågsveds friområde. Patrik Slimane gav oss en mycket intressant sammanställning av fakta i målet. Frimområdet är en resurs för Vantör enligt ett otal detaljplaneärenden. Allt talar för att friområdet ska bli naturreservat. Inget för villabebyggelse.

Sist men inte minst hade en medborgare i Årsta frågor om insamling av matavfall, inspirerad av Grön Flagg! Så tursamt att vi hade en skrivelse om försök med insamling av matavfall i ett flerfamiljshus på dagordningen. Initiativet kom från vänsterpartiet. Ett mycket välvilligt svar från förvaltningen. Bingo!

Och när jag skriver dessa rader inser jag att nästan alla stora ämnen på mötet handlade om Vantör - förskolan i Örby, teatern i Högdalen och grönområdet i Rågsved. Heja Vantör!

Inga kommentarer: