lördag 25 maj 2013

Därför nattvandrar jag i Rågsved

Jag försvarar Rågsved och Vantör. Våra förskolor och skolor. Vårt centrum. Vår tunnelbana. Vårt Folkets Hus. Vårt friområde. Våra möjligheter till bra skola för våra barn, jobb och bostad till våra unga. Våra äldres rätt till bra omsorg. Vår rätt till kultur. Vår rätt att leva bra i en stadsdel som vi älskar.

Därför har ortsbor, grannar, partikamrater, föreningsaktiva, lärare och medmänniskor nattvandrat för att förebygga mer vandalisering och våld. Därför nattvandrar jag ikväll. Därför arbetar jag politiskt för vänsterpartiet. Göra skillnad där jag bor. Därför arbetar jag för ett jämlikt samhälle.

Det handlar om klass. Som medvandrerskan sa när vi tog paus i Rågsveds Folkets Hus. Men svaret är inte bilbränder, krossade rutor, stenkastning mot poliser. Det gör vår ort illa. Människor illa. Vi finner oss inte i att någon förstör vår ort, oavsett syfte. Vi finner oss inte i att rasister utnyttjar det som händer.

Det som händer är ingen slump. Det är ingen slump var det händer. På Östermalm finns inte lika många unga som saknar framtidstro, jobb, behörighet till gymnasieskolan. Föräldrar som är arbetslösa och utförsäkrade, om ens de varit införsäkrade. Där finns inte lika många som inte röstar.

Politiken har en läxa som inte går av för hackor när vi fått stopp på akut våld och vandalisering. Prio ett är att bryta segregationen. Etter värre med borgerlig politik. Och bekämpa rasismen, var den än finns. Bra skola, jobb och bostäder som rättigheter. För social oro och kriminalitet minskar i ett jämlikt samhälle.

Också en storstadsdemokrati värd namnet, som Viktor Barth Kron skriver intressant om idag.





Inga kommentarer: