onsdag 16 oktober 2013

Rekommenderar en dos Nina Björk

Ta inte över din motståndares språk. Då kan bli så att du upprepar motståndarens handlingar också. Sen kanske du glömmer dina egna drömmar, och tar över motståndarens drömmar. Inte ordagrant men ungefär så uttrycker sig Nina Björk i en föreläsning om Feministiska utmaningar på Vänsterdagarna i Malmö under senaste helg. Jag kunde inte vara med, så jag såg ikväll på ABF Play.

Nina Björk tog avstamp i kvinnorörelsens historia, kopplade ihop med det ekonomiska systemet och klimatkrisen, som hon ser som det största hotet idag. Vänsterfeminismen är mer än lika lön för lika arbete eller 50 % kvinnor i bolagsstyrelserna. Det är att kämpa för ett mänskligt samhälle. 

Där lågbetalda kvinnor inte städar efter högbetalda kvinnor. Där kvinnor och män delar på att ta hand om hushåll, barn och föräldraledighet. Där varken jord eller människor exploateras, någonstans i världen. Se föreläsningen så får du höra mer om Nina Björks intressanta tankar.

2 kommentarer:

Seluah Alsaati sa...

Hej Rosa! Jag tycker också det var en väldigt intressant och tankeväckande föreläsning. Kul att du uppmärksammar.

Rosa sa...

Hej Seluah! Hörde så många tala gott om föreläsningen så jag ville verkligen lyssna. Bra att ABF Play finns. Och kul att du kommenterar på min blogg.
Hälsningar Rosa