tisdag 31 maj 2011

Rågsveds vårdcentral jobbar upp sig?

Märkligt att Caremas vårdcentral i Rågsved blivit "Månadens Företag" enligt en annons i senaste numret av Mitt i Söderort. Samma vårdcentral som fick lägsta betyg i söderort i Nationella Patientenkäten enligt ett tidigare nummer av samma tidning. Om detta bloggade jag i våras.

Enligt annonsen är vårdcentralen ett "självklart vårdval för hela familjen" med hälsofrämjande insatser, första linjens psykiatri, rehabilitering. Och ett intensivt arbete utifrån svaren på just den patientenkät som gav så lågt omdöme.

Antingen har Carema fått kalla fötter och storsatsat på Rågsved för att bättra på ryktet. Eller så mäter enkäten inte helheten. För egen del föredrog jag vårdcentralen då den drevs av landstinget. Annons och annons förresten, helsidan är utformad som vore den en artikel. Närsynta kan lätt missa det finstilta om annonsen ...

2 kommentarer:

lisbeth.sagefjord sa...

Hej Rosa!

Ja, på förfrågan från företaget som skriver sidan "Månadens Företag" tackade jag ja, dock med viss tveksamhet då det precis som du skriver är en annons. men jag tänkte att det också är ett sätt att informera om allt som är på gång på Vårdcentralen. Vi har flera nya mottagningar och aktiviteter. Dessutom flera av de förändringar och förbättringar som nu pågår kommer av att vi har tagit till oss kritiken i Patientenkäten som ju faktiskt är värdefull information som vi självklart ska ta till oss och göra något bra utav, eller hur?! Kalla fötter skulle jag däremot få om jag inte drog igång alla dessa förbättringsinsatser som vi nu gör.

Har du några ideér eller kritik som jag kan lära av så hör gärna av dig till mig! Hälsningar Lisbeth Sagefjord, verksamhetschef Carema vårdcentral Rågsved

Rosa sa...

Hej! Tack för klargörande. När jag läste annonsen trodde jag vårdcentralen blivit månadens företag inom Carema. Där ser man hur annonser kan uppfattas. Viktigt med förbättringar efter patientenkätens kritik, men också att kolla löpande att patienterna är nöjda. Rågsved behöver en bra vårdcentral. Hade tyvärr i familjen dålig erfarenhet med läkarbyten och svårt att få bra hjälp vid besök hos er förra hösten.
Hälsningar Rosa