onsdag 5 oktober 2011

Rapport från ett ombildningsmöte

Ikväll var jag på ombildningsmöte i Rågsveds Folkets Hus. Inte för att jag vill ombilda utan för att jag inte vill ombilda. Med tanke på vad jag hört från vänner och bekanta och läst i media fylls jag av fasa av tanken på en ombildningskarusell där jag bor.

Vänsterpartiet Vantör delade innan mötet ut flygblad mot ombildningar och reklam för Stockholmsdagen den 22 oktober - med information om hur man jobbar mot ombildningar, bland annat från Linjalen på Söder. Linje 19 var också där och delade flygblad. Fler kom än väntat, ett 25-tal personer, men av de många frågorna att döma var de flesta kritiska. Folk var där precis som jag för att ha koll på vad som sägs.

På mötet ifrågasatte jag att ombildning skulle vara en demokratiprocess som ombildningskonsulten var inne på, när det är en privatisering av gemensamt ägda bostäder. När jag frågade vilka etiska råd som ges till de som vill ombilda, med tanke på den press som hyresgäster som inte vill ombilda utsätts för, fick jag undanglidande svar.

Mötet var lugnt till skillnad från vad som rapporterats från Bagarmossen. I Rågsved fick vi till och med veta att platsen i internkön går förlorad vid en ombildning, utan att fråga! Kanske man bytt taktik? Mötet avslutades efter en timme och bara några få personer gick fram och ställde enskilda frågor till ombildningskonsulten.

Du som läser detta och vill veta mer om hur man kan arbeta mot ombildningar i sitt eget bostadsområde, kom till Stockholmsdagen i Husby den 22 oktober. Där är inte goda råd dyra, utan helt gratis! 




Inga kommentarer: