tisdag 13 maj 2014

Bara halva Älvsjöskogen blir naturreservat!

Imorse såg jag i DN att alliansen går fram med tre nya naturreservat, Kyrkhamn, Älvsjöskogen och Årstaskogen, vilket jag bloggade om här. Mitt fokus var att Rågsveds friområde var "bortglömt".

Nu när jag har tillfälle att syna förslagen mer i sömmarna ser jag att naturreservatet för Älvsjöskogen, precis som befarat och som jag bloggat senast om här och här, bara omfattar den västra mindre unika delen. Den östra delen som ligger i Vantör omfattas inte, trots unikare naturvärden.  Se kartan här.

Härskartekniker är vad jag kallar detta osynliggörandet av Vantörs unika naturvärden, i Östra Älvsjöskogen och i Rågsveds friområde. Ingen av dessa delar är värda att bli naturreservat i alliansens ögon, utan istället ska den värdefulla naturen bebyggas och befolkningen blandas upp.

Strukturell diskriminering kallar jag det. Vantör har betydligt lägre socioekonomisk status och är rödare än Älvsjö och Årsta. Det är inte många väljare alliansen riskerar genom att strunta i naturvärdena. Fiffigt uträknat, men det hoppas jag att vi sätter stopp för i valet i september!

Inga kommentarer: