lördag 18 december 2010

Kom ut, vet ja!

Lars Ohly vill leda vänsterpartiet över valet 2014, står att läsa i Vänsterpress nr 12, om partiet vill, tillägges i artikeltexten. Visst är det roligt med alla nya medlemmar, jag förstår att det gjuter ny entusiasm i vår partiledare, det gör det nog i alla vänsterpartiets medlemmar. Men för att vara med på den nya "reformagendan" måste man inte prompt vara partiledare, efter fem förlustval.

Jag hade helst sett att Lars sagt att nu fick det vara nog. Att avgå som partiledare när medlemsantalet växer är ett bra tillfälle, en gåva till de nya krafterna. Men när vi inte fick det, så tänker jag så här. Det är bra att Lars Ohly nu har sagt var han står, då är det upp till andra kandidater att träda fram, upp till medlemmar att nominera. Jag är för delat ledarskap, gärna med Jonas Sjöstedt som den manliga parten.

De fem punkter som Lars Ohly beskriver i som början till något att gå till val på är väl valda - arbete, bostad, skola, vård och en delad föräldraförsäkring som kan rätta till en hel del ojämställdhet på arbetsmarknaden. Självfallet ska ett vänsterparti driva en politik som tillgodoser dessa grundläggande behov, kopplat till klimat- och miljöfrågorna. Den stora frågan är inte i första hand vad, utan hur. Hur ska vi driva detta så att vi blir intressanta och trovärdiga.

Tyvärr ser jag inga embryon till spännande perspektiv, inspirerande berättelse, i den text som läggs ut om de fem punkterna. Visst ska alla nya 3000 betalande medlemmar vara med och tillsammans med gamla medlemmar fylla punkterna med innehåll. Men jag förväntar mig även högintressanta inspel från alla som kandiderar till partiledare - än så länge har endast Lars Ohly kommit ut. Var finns ni andra kandidater?

Inga kommentarer: