onsdag 5 januari 2011

Kulturen i centrum



En skön syn möter mig när jag kommer gåendes från Rågsved, skylten "Bibliotek" lyser upp kvällshimlen och är det första som möter mig i Högdalens Centrum. Flytten av biblioteket till tunnelbanehuset blev lyckad. För egen del går jag oftare dit, lånar böcker eller bara slinker in, i väntan på bussen.

Allt är inte bra för det. I valstugan mötte jag flera som klagade på att studiemöjligheterna hade blivit sämre och att antalet dator minskat. Det måste tas på allvar. Alla har inte dator hemma och möjlighet att plugga i lugn och ro.

En annan femma är att vad som är centralt är politiskt bestämt. Före borgarnas nedläggning av Vantörs stadsdelsnämnd var platsen där förvaltningshuset låg central i Högdalen, med medborgarkontor, bibliotek, folktandvård, simhall, konsum, småaffärer, teatrar och Svenska kyrkan. Sedan blev platsen utkonkurrerad av tunnelbanan och busshållplatsen.

Inga kommentarer: