lördag 18 september 2010

Vem sa att unga inte är intresserade av politik?

Läkare ska inte behöva betala hög skatt, när de har kämpat så länge med sin utbildning, tyckte en tonårstjej som jag pratade med när vi hade kvällsöppet i vänsterpartiets valstuga i Högdalen. När jag argumenterade för att läkare har råd eftersom de får höga löner, vann jag inget gehör. Men när jag berättade att alla som betalar skatt är med och betalar läkarutbildningen tog det skruv.

Samma tjej undrade vad vänsterpartiet hade för ingregrationspolitik. Jag förklarade att hela vår politik gynnar integrationen, och att ingen ska diskrimineras. Det verkade som om detta föll tjejen i smaken.

Men hur var det med jämställdheten, har vi inte kommit långt i Sverige. Ska vi inte ägna oss åt viktigare frågor undrade tjejen. Visst har vi kommit långt med vi har också en motkraft, där vårdnadsbidraget är många steg tillbaka.

Nu blandade sig en annan tjej in i debatten. Kan vårdnadsbidrag vara bra för att föräldrar får mer tid för barnen? Men det är nästan bara mammor som tar ut, varför undrade tjejerna. Gamla könsroller, män tjänar mer! Men barn kan vara förlorare, om de inte får gå i förskolan, det hade de kloka tjejerna koll på!

Sådana här viktiga diskussioner får man med ungdomar när man är ute där de finns, i det här fallet utanför tunnelbanan i Högdalen.

Inga kommentarer: